نحوه دریافت ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا

  • 1401/11/11
نحوه دریافت ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا

هر فردی که با مسائل حقوقی سروکار داشته باشد حتماً کلمه ابلاغیه الکترونیکی را شنیده است. امروزه برای سهولت در انجام امور حقوقی و قضایی ابلاغیه ها به جای حضوری و دستی به صورت الکترونیکی برای افراد ارسال می شوند. به صورت کلی می توان گفت که این روش یک روش جدید برای اطلاع رسانی در مورد انواع دعاوی حقوقی، ملکی، خانوادگی، تجاری و... می باشد.

بنابراین چه شما خواهان باشید و چه خوانده می توانید اطلاع‌ رسانی ‌های مربوط به پرونده خود را از طریق ابلاغیه الکترونیکی دریافت کنید. از جمله مزیت های این نوع ابلاغیه این است که کار مراکز قانونی و حقوقی را راحت کرده و افراد می توانند به راحتی محتوای ابلاغیه خود را در هر مکان و زمان دلخواهی مشاهده کنند. اما سوالی که ممکن است برای اغلب افراد پیش بیاید این است که چگونه باید ابلاغیه خود را به صورت الکترونیکی مشاهده کنیم؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل به بررسی پاسخ این سوال بسیار مهم بپردازیم. وکیل روشن میلان، وکیل پایه یک دادگستری، بهترین وکیل ارومیه است که برای کارهای قضایی میتواند در کنار شما باشد.

 

مشاوره حقوقی

 

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

جهت مشاهده الکترونیکی ابلاغیه ها از سال ۱۳۹۵ سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی توسط قوه قضاییه جایگزین ابلاغیه حضوری و سنتی شد. تمام افراد حقیقی و حقوقی برای آن که بتوانند از خدمات این سامانه استفاده کنند باید اقدام به ثبت نام ثنا و احراز هویت در آن بکنند. برای ثبت نام در این سامانه باید از سایت adliran.ir استفاده کنید و اطلاعاتی چون اطلاعات شخصی، تماس و... را وارد کنید.

 

ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا

۱. به آدرس sana.adliran.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه ثبت نام برخط کلیک کنید. یک صفحه برای شما باز می‌ شود که در آن باید اطلاعات خود که شامل شماره ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه می شوند را وارد کنید.

 

سامانه ثنا

 

۲. در مرحله بعد نیز یک صفحه برای شما باز می‌ شود که باید اطلاعات شناسنامه ای خود را در آن وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تابعیت، شماره شناسنامه، محل صدور شناسنامه، دین، محل تولد، جنسیت و وضعیت تاهل می باشند.

 

سامانه ثنا

 

۳. پس از این مرحله نیز صفحه دیگری برای شما باز می‌ شود که باید اطلاعات تماس خود یعنی تلفن ثابت، شماره همراه و ایمیل را وارد کنید.

 

ثبت نام سامانه ثنا

 

۴. پس از تکمیل اطلاعات تماس نوبت به اطلاعات اقامتگاه شما می رسد. توجه داشته باشید که این اطلاعات باید به صورت دقیق وارد شوند.

 

ثبت آدرس در سامانه ثنا

 

۵. در صفحه آخر نیز باید نام مستعار، شغل و تحصیلات خود را وارد کنید.

 

ثنا

 

۶. در آخر نیز باید هزینه مشخص شده را پرداخت کنید.

 

 پس از ثبت اطلاعات و پرداخت هزینه نوبت به احراز هویت می رسد. برای احراز هویت نیز باید عکس و امضای خود را ثبت کنید. در آخرین مرحله از احراز هویت نیز یک عبارت به شما نمایش داده می شود که باید آن را بیان کرده و به صورت فیلم ارسال کنید. حالا شما می توانید با ورود به این سایت ابلاغیه الکترونیکی خود را مشاهده کنید.

 

سامانه ثنا

 

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی در سامانه ثنا

پس از آنکه در سامانه ثنا ثبت نام و احراز هویت کردید یک کد به نام کد ثنا به شماره موبایلتان ارسال می شود. حالا شما می توانید با استفاده از کد ملی به عنوان نام کاربری و کد ثنا به عنوان رمز وارد این سامانه شوید. برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی خود باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. ابتدا مرورگر دستگاه خود را باز کنید و آدرس eblagh.adliran.ir را وارد کنید تا وارد صفحه اصلی سایت ثنا شوید. همچنین می‌ توانید عبارت سامانه ثنا را تایپ و جستجو کنید. اولین سایتی که برای شما باز می شود سایت ابلاغ الکترونیک قضایی است می ‌توانید روی آن کلیک کنید تا وارد سامانه ثنا شوید.

 

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

 

۲. پس از ورود باید انتخاب کنید که می خواهید از کدام سامانه ابلاغ استفاده کنید. توجه داشته باشید که سامانه اصلی و سامانه پشتیبان تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند و می توانید به دلخواه یکی از آن ها را انتخاب کنید.

 

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

 

۳. سپس در صفحه باز شده باید یکی از گزینه های اشخاص حقیقی، حقوقی و یا قضایی را انتخاب کنید. در قسمت پایین صفحه نیز باید شماره ملی و رمز عبور ثنای خود را وارد کنید و بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

۴. یک رمز عبور موقت به شماره تلفن شما که در هنگام ثبت نام وارد کرده اید ارسال می شود. این کد را در قسمت رمز موقت وارد کرده و بر روی گزینه ورود کلیک کنید. در صورتی که اطلاعات وارد شده توسط شما درست باشد به راحتی می توانید وارد سامانه شوید.

 

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

 

۵. پس از ورود به صفحه ابلاغ الکترونیکی قضایی بر روی صفحه اصلی کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که گزینه ‌های ابلاغیه های جدید، ابلاغیه های مشاهده شده، دریافت با رمز، دریافت با شماره و سامانه آگهی الکترونیک وجود دارد.

 

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

 

۶. جهت مشاهده ابلاغیه های جدید بر روی این گزینه کلیک کنید تا لیست ابلاغیه های الکترونیکی جدید برایتان نمایش داده شود.

۷. همچنین برای دریافت نسخه چاپی ابلاغیه الکترونیکی یک گزینه در انتهای صفحه وجود دارد که می‌ توانید بر روی آن کلیک کرده و ابلاغیه مورد نظر خود را پرینت گرفته و چاپ کنید. در کنار این گزینه نیز گزینه مشاهده نسخه چاپی ابلاغیه وجود دارد که با انتخاب به آن می توانید متن ابلاغیه خود را به طور کامل مشاهده کنید.

 

جمع بندی بر این مقاله

همانطور که گفتیم جهت تسریع و تسهیل دریافت ابلاغیه ها از سامانه ثنا استفاده می شود. اما توجه داشته باشید که خدمات این سامانه تنها مشاهده ابلاغیه الکترونیکی نیست. شما می توانید پس از ورود به سامانه ثنا گزینه خدمات قضایی من را انتخاب کرده و از خدماتی چون ثبت لایحه و شکوائیه، مشاهده خلاصه پرونده، درخواست گواهی سوء پیشینه، دریافت نوبت قضایی، استعلام وضعیت وکیل و مدارک قضایی و... استفاده کنید.

بنابراین برای کاهش هزینه ها هم برای دستگاه قضایی و هم طرف دعوی استفاده از سامانه ثنا بهترین گزینه است. همچنین با استفاده از آن می توان حریم خصوصی افراد را حفظ کرد. برای مثال در ابلاغ حضوری مامور به منزل شخص مراجعه می‌ کرد و در صورت نبود او ابلاغ را به همسایه و یا شخص دیگری که در منزل وجود دارد تحویل می داد و این کار ممکن بود مشکلات بسیاری را برای آن شخص ایجاد کند.

سوالات متداول

بله، اگر ابلاغیه ای در حساب کاربری شما باشد مانند احضار به دادگاه شما موظف هستید به آن عمل کنید.
نظرات :
ارسال نظر :