سفته چیست و نحوه پر کردن سفته حسن انجام کار

  • 1403/01/21
سفته چیست و نحوه پر کردن سفته حسن انجام کار

امروزه در دنیای تجارت و کسب و کارهایی که وجود دارد، علاوه بر پول و انواع چک ها، سفته های زیادی نیز در حال داد و ستد و رد و بدل شدن بین افراد دیده می شوند. سفته ها که به صورت خاک یک سری کاغذ سفید می باشند، در بانک های دولتی همچون بانک ملی چاپ و تکثیر شده و هر کدام از آن ها نیز شماره سریال و ردیف مخصوص به خودشان را دارند. قوانین مربوط به سفته ها و همچنین نکات مهمی که در خصوص استفاده از آن ها وجود دارد را در این بخش عنوان کرده ایم. این نکات به شما کمک می کنند تا بتوانید از سفته ها به شکل بهتری استفاده نمایید.

 

اگر در زمینه سفته سوالی دارید میتوانید با شماره 09144494706 وکیل روشن میلان تماس بگیرید.

 

 

سفته چیست؟

سفته به یک سری از اوراق حقوقی و ارزش دار گفته می شود که هر کدام از آن ها محدوده ارزش مالی خاصی دارند. به طور مثال برخی از آن ها تا صد میلیون، برخی دیگر دویست میلیون و برخی نیز تا هفتصد میلیون هم ارزش مالی دارند. با توجه به رقمی که در سفته ها نوشته می شود و با توجه به امضایی که در سفته ها می شود، فرد دارنده سفته می تواند از این تکه برگه استفاده کند و مبلغ مورد نظر را وصول نماید.

سفته ها هم در بانک ها و زمان وام گرفتن از بانک و هم در معاملات تجاری بین طلبکار و بدهکار رد و بدل می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. در سفته شما تعیین می کنید که قرار است در چه زمان معینی، چه مقدار مبلغ معینی را به طلبکار بدهید.

روشن میلان بهترین وکیل ارومیه در حوزه سفته است برای مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری تماس بگیرید

 

قیمت سفته

قیمت سفته ها با توجه به ارزش آن ها تعیین می شود. معمولا در هر سال که می گذرد، با توجه به تورم و مسائل دیگر، قیمت های خرید سفته ها نیز کمی بالاتر خواهند رفت. با این حال اگر بخواهیم به صورت دقیق و قیمت های مربوط به سفته ها را در سال 1402 بررسی کنیم، به موارد زیر می رسیم. برای تعیین کردن دقیق قیمت سفته ها باید بدانیم که چه سفته اینترنتی و چه سفته کاغذی را خریداری کنید، لازم است به ازای هر یک میلیون تومان، پانصد تومان پرداخت کنید.

هر قدر قیمت سفته بالاتر رود، مبلغی که باید پرداخت کنید نیز افزایش پیدا می کند. تعیین کردن قیمت های سفته های موجود در بازار نیز توسط مجلس شورای اسلامی انجام می شود. این سفته ها را مجلس شورای اسلامی تعیین قیمت می کند و سپس بر اساس بخشنامه هایی این موضوع را به بخش ها و نهادهای مختلف ابلاغ می کند.

چطور سفته بگیریم؟

برای خریدن سفته می توانید یا به دکه های روزنامه فروشی و یا به بانک ها مراجعه کنید. البته امروزه تلاش شده است تا از فروش سفته در دکه ها جلوگیری به عمل آید زیرا بسیاری از سفته های فروش رفته در دکه های روزنامه فروشی تقلبی بوده و سبب دردسرهای زیادی برای افراد شده اند.

معمولا برای خرید سفته و یا دریافت کردن سفته باید به بانک و به خصوص بانک ملی مراجعه کنید. سفته های ارائه شده همچون اوراق قرضه هستند و هر کدام از آن ها دارای شماره پیگیری مخصوص به خود می باشند. با مراجعه به بانک و ارائه کارت ملی خود، می توانید سفته های لازم را دریافت کرده و با رعایت کردن دیگر قوانینی که در ادامه بیان می شود، از آن ها استفاده کنید.

 

 

سفته برای استخدام

بسیاری از اوقات برای استخدام شدن در شرکت ها و نهادهای مختلف، به عنوان تضمین کیفیت کاری از شما سفته و یا چک دریافت می شود. این مدل از سفته ها معمولا به اندازه دو سال حقوقی است که قرار است به شما پرداخت شود. نوع سفته نیز بابت ضمانت حسن انجام کار می باشد. به همین خاطر باید به این موضوع توجه کنید و در زمان ارائه دادن سفته برای ضمانت های کاری حتما این مسئله را قید کنید.

طریقه پر کردن سفته

پر کردن سفته نیاز به قواعد و قوانین خاصی ندارد. همین که بتوانید در قسمت های لازم تمامی اطلاعات را درج کنید، می توانید از سفته های خودتان استفاده نمایید. یک نکته مهم را نیز در نظر داشته باشید که حتما اطلاعاتی همچون تاریخ و اعداد و ارقام را به درستی وارد کنید. با این کار می توانید به شکل راحت و مناسبی از شر مشکلات پس از پر کردن سفته ها نیز راحت شوید.

قوانین سفته

سفته ها چند قانون مهم دارند که لازم است حتما آن ها را بدانید. با اطلاع داشتن دقیق از قوانین مربوط به سفته ها می توانید به راحتی از این برگه ها و اوراق مالی استفاده کنید. قدم اول در قوانین سفته آن است که حتما مبلغ، نام و نام خانوادگی گیرنده و ارائه دهنده، تاریخ و امضا را به صورت دقیق در سفته مورد نظر درج کنید.

نکته دوم در مورد قوانین سفته آن است که سفته نباید دارای خط خوردگی باشد. داشتن خط خوردگی در هر قسمت از سفته از جمله تاریخ، مبلغ و... سبب بی اعتبار شدن آن می شود. برخی از افراد بر قسمت روی سفته در مورد موضوعی که بابت آن سفته را پرداخت کرده اند، توضیحاتی را می نویسند. این توضیحات می توانند سبب از بین رفتن اعتبار سفته شوند. به همین خاطر نیز نهایت دقت را داشته باشید که نباید سفته خط خوردگی داشته باشد.

آیا سفته حکم جلب دارد؟

یکی از سوالاتی که معمولا افراد در نهایت و در زمانی که با یک مشکل قانونی روبرو شده باشند، آن را می پرسند در خصوص داشتن حکم جلب در سفته است. سفته نیز همچون هر مدل از اسناد قانونی و حقوقی دیگری که وجود دارد، می تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد و حکم جلب داشته باشد.

زمانی که برای نقد کردن سفته می خواهید اقدام کنید، باید یک دهم از ارزش آن را پرداخت کنید تا بتوانید سفته را برای اجرا بگذارید.

 

 

چگونه سفته بی اعتبار می شود؟

سفته ها می توانند تحت چند مورد بی اعتبار شوند. با اطلاع داشتن از شرایط و مواردی که سفته تحت آن ها بی ارزش می شود، می توانید از بسیاری از مشکلات حقوقی و قانونی خودتان رهایی پیدا کنید.

تاریخ و سر رسید

اولین نکته مربوط به نداشتن تاریخ و سر رسید است. اگر در سفته ای که می دهید و یا سفته ای که به شما می دهند، موعد بازپرداخت پول درج نشده باشد، سفته کاملا بی اعتبار می شود و نمی توانید از آن استفاده کنید.

درج مبلغ درست

اگر مبلغی که در سفته درج می شود به درستی انجام نشده باشد نیز می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. درج مبلغ درست هم شامل درج درست اعداد و حروف می شود و هم شامل آن می شود که مبلغی پایین تر از حد سفته را در آن بنویسید.

امضا

داشتن امضای فرد ارائه دهنده سفته بسیار مهم است. سفته های بدون امضا غالبا بی ارزش بوده و به همین دلیل نیز بهترین کار آن است که حتما امضای خوش خط و خوانا را در سفته ها نیز داشته باشید.

خط خوردگی

هر گونه خط خوردگی و یا افزودن توضیحات به سفته می تواند باعث شود که از ارزش سفته ها کم شود. به همین دلیل نیز حتما این نکته را رعایت کنید و در نظر داشته باشید که اگر خط خوردگی نیز در اعداد و ارقام سفته ها موجود باشد، نمی توانید سفته را نقد کرده و از آن استفاده کنید.

نحوه پر کردن سفته حسن انجام کار

سفته حسن انجام کار یکی از مواردی است که معمولا اگر بخواهید در شرکت های دولتی و خصوصی فعالیت کنید، باید به شرکت ارائه دهید. این نوع از سفته ها برای تضمین کار شما هستند و در واقع نوعی ضمانت نامه به حساب می آیند. معولا برای پر کردن سفته های مربوط به حسن انجام کار باید چند مورد و نکته را در نظر داشته باشید. توجه کردن به این نکته ها به شما کمک می کند تا از تاوان ها و خسارت های قانونی دور بمانید.

مبلغ سفته

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید مبلغ سفته است. مبلغ های سفته ها با توجه به توافقاتی است که بین شما و کارفرما انجام می شود. این نکته را به صورت دقیق در نظر بگیرید حتما مبلغ سفته را در قرارداد کاری ذکر کنید.

بابت سفته

بابت سفته بخشی است که تعیین می کند شما به چه دلیلی در حال ارائه دادن سفته هستید. ارائه دادن سفته باید مشخص باشد و حتما به صورت کتبی نوشته شود. این مسئله نشان می دهد که اگر این نکته را در نظر نگیرید، احتمال آن که ناچار به پرداخت مبلغ سفته شوید، بسیار زیاد خواهد بود. حتما در این قسمت عبارت " بابت حسن انجام کار" ذکر شود.

امضا و اثر انگشت

بخش بعدی که باید حتما در سفته حسن انجام کار در نظر بگیرید و به طور دقیق آن را بنویسید، مربوط به امضا، اثر انگشت و نام فرد است. این بخش ها را حتما به صورت دقیق بنویسید که بدانید چه کسی سفته را ارائه داده است و چه کسی سفته را گرفته است. حتما سفته را به نام فرد بنویسید و فردی که قرار است کارفرمای شما باشد باید سفته را دریافت کند.

بستن سفته

بستن جلوی مبلغ و بخش های مختلفی که در سفته وجود دارد یکی دیگر از مواردی است که باید حتما در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که اگر جلوی مبلغ و... را با خودکار نبندید، امکان اضافه کردن موارد مختلف پس از امضا کردن شما وجود دارد که می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

مدارک لازم برای گرفتن سفته از بانک ملی

برای آن که بتوانید از بانک ملی سفته های لازم را خریداری کنید، صرفا لازم است تا کارت ملی خود را به بانک ارائه کنید. به جز کارت ملی به هیچ مدرک دیگری برای خریدن سفته نیاز نخواهید داشت.

نحوه پر كردن سفته ضمانت وام

برای پر کردن سفته های مربوط به ضمانت وام، باید این موضوعات را نیز در نظر بگیرید که به طور کلی در سفته ها حتما باید مبلغ را به صورت کامل و به طور دقیق به عدد و حروف بنویسید. مورد بعدی امضا و اثر انگشت است که باید در سفته های مربوط به ضمانت وام داشته باشید.

خرید سفته از دکه

خرید سفته از دکه در زمان های گذشته بیشتر از امروز رایج بود. این در حالی است که امروزه خریدن انواع سفته ها از دکه ها می تواند مشکلات مختلفی را با خودش به همراه داشته باشد. در نظر داشته باشید که سفته هایی که در دکه ها موجود هستند، می توانند قیمت های مختلفی نیز داشته باشند. غالبا اگر بخواهید از دکه ها سفته را تهیه کنید و به سراغ بانک ملی نروید، باید یک مقدار پول بیشتر را نیز پرداخت کنید. البته از جمله مزیت هایی که دکه ها نسبت به بانک ملی دارند، آن است که برای خرید سفته از بانک ملی صرفا می توانید تا ساعت دو و در زمان اداری این کار را انجام دهید. این در حالی است که سفته ها به صورت شبانه روزی کار می کنند و به راحتی می توانید در هر زمان از روز که خواستید، سفته ها را تهیه نمایید.

کلام پایانی

همان طور که توضیح داده شد، سفته ها امروزه یکی از مهم ترین اوراقی هستند که به منظور ضمانت بین افراد رد و بدل می شوند. زمانی که اطلاعات کاملی را در خصوص انواع سفته داشته باشید، متوجه می شوید که استفاده از آن نیز راحت تر است. البته این مسئله را نیز در نظر بگیرید که اگر اطلاعات شما از انواع سفته ها و همچنین روش های نگهداری و استفاده از آن ها کافی نباشد، ممکن است دچار مشکلات حقوقی بسیار زیادی شوید.

نظرات :
ارسال نظر :