قسط بندی مهریه در سال 1401

  • 1401/10/27
قسط بندی مهریه در سال 1401

مهریه و نحوه پرداخت مهریه از جمله موارد بسیار مهمی است که در هنگام طلاق باید تعیین تکلیف شود. در زمان طلاق مهریه جزو پرداختی های ضروری به زوجه ( زن ) است. حتی اگر مهریه عند المطالبه باشد هر زمان که زن بخواهد، مرد باید مهریه را تمام و کمال پرداخت کند. اما این موضوع در زمان طلاق اهمیت بیشتری پیدا میکند چرا که دادگاه برای صدور رای باید تکلیف بسیاری از حقوق دو طرف از جمله مهریه، حضانت و... مشخص شود. در این مقاله در مورد محاسبه مهریه، نحوه قسط بندی مهریه  و  پیش قسط مهریه صحبت خواهیم کرد. توضیحات تکمیلی در مورد مهریه را میتوانید از صفحه وکیل مهریه مشاهده کنید. در صورت نیاز به مشاوره میتوانید با شماره وکیل میلان تماس بگیرید.

 

مهریه

مهریه یکی از حقوق مالی است به زوجه داده شده است. در زمان عقد نکاح موقت یا دائم این حق برای زن تعیین میشود و با جاری شدن عقد پرداخت مهریه بر مرد واجب میشود. مهریه انواع مختلفی دارد که در عقدنامه مشخص و تعیین میگردد اما در هر صورت این حق زن بر عهده مرد است و باید طبق شرایط پرداخت شود. حتما شما هم ضرب المثل "مهریه رو کی داده، کی گرفته " را شنیده اید. در این مقاله میگوییم که این ضرب المثل کاملا اشتباه است و مهریه را خیلی از زن ها گرفته اند و خیلی از مردها هم داده اند. حتی امروزه دادگاه مهریه را قسط بندی میکند و مرد باید طبق برنامه ریخته شده مهریه را بخش به بخش بپردازد.

 

انواع مهریه

 

  • مهریه عند المطالبه
  • مهریه عند الاستطاعه

 

مهریه اگر از نوع عند المطالبه تعیین شده باشد هر زمان که زن بخواهد به طور کامل باید پرداخت شود اما مهریه عند الاستطاعه را هر زمان که زن بخواهد مرد در حد توانایی مالی خود پرداخت میکند (دادگاه این مورد را تعیین میکند)

 

قسط بندی مهریه

 پس‌از آن‌که زوجه مهریه خود را از دادگاه مطالبه کرد دادگاه خانواده حکم به محکومیت زوج به پرداخت مهریه در حق زوجه صادر مینماید بعد از قطعیت رأی یعنی گذاشتن مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی و عدم اعتراض از سوی زوج یا اعتراض زوج و عدم قبول اعتراض وی ازسوی دادگاه تجدیدنظر زوجه از دادگاه تقاضای صدور اجراییه می‌نماید که در این صورت اجراییه به زوج ابلاغ و به وی ده روز مهلت داده می‌شود که حکم را اجرا کرده و مهریه را پرداخت کند یا ترتیبی برای پرداخت محکوم ‌به یعنی مهریه بدهد اگر زوج هیچ‌گونه مالی نداشت که مهریه را پرداخت کند باید در ظرف همان ده روز در یک درخواست به اجرای احکام دادگاه اعلام کند که هیچ‌گونه مالی ندارد و قادر به اجرای حکم نیست (معسر است)، بنابراین بعد از آن زوج باید ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ اجراییه دادخواست اعسار خود را تقدیم دادگاه کند و درخواست قسط بندی نمودن مهریه را از دادگاه بنماید اگر زوج به ترتیبی که گفته شد اقدام نکند به درخواست زوجه حبس و تا زمانی‌که اعسار وی ثابت نشود از زندان آزاد نمی‌شود.

تقدیم دادخواست اعسار و اثبات آن در دادگاه نیاز به تخصص و تبحر خاصی دارد که عدم تنظیم صحیح دادخواست اعسار و اثبات آن در دادگاه باعث می‌شود زوج تا پرداخت کامل مهریه در زندان باقی بماند.

 لذا توصیه این است که قبل از هرگونه اقدامی در این خصوص با وکیل میلان که تخصص کافی در این قبیل پرونده ها را دارد مشورت و در صورت نیاز با کمک ایشان اقدام کنید.

 

وکیل مهریه چگونه کمک میکند ؟

 وکیل میلان وکیل مهریه در این خصوص میتواند به دو روش به شما کمک کند :

 

  1.  اخذ وکالت با حق الوکاله مناسب و پیگیری صفر تا صد پرونده که در این صورت شما نیازی به حضور در دادگاه نخواهید داشت.
  2.   بدون اخذ وکالت با تنظیم دادخواست و تنظیم لوایح و راهنمایی و مشاور در این خصوص به شما با هزینه متناسب

 

معسر کیست و اعسار یعنی چه ؟ (به زبان ساده)

به زبان ساده معسر به شخصی گفته میشود که توانایی پرداخت بدهی های خود ( از جمله مهریه ) را ندارد. همچنین این شخص مال و اموالی هم برای پرداخت بدهی ها ندارد. در این شرایط که فرد ناتوان از پرداخت مهریه است دادخواست اعسار خود از پرداخت مهریه را به دادگاه میدهد. این دادخواست به معنی آن است که زوج (مرد) توانایی پرداخت مهریه را ندارد و اموالی نیز برای پرداخت ندارد.

 

پیش قسط مهریه در سال 1401

در مورد تقسیط مهریه و همینطور پیش قسط و میزان اقساط مهریه، قانون اختیار را به دادگاه و قاضی داده است. قاضی میزان درآمد مرد، هزینه های زندگی مرد و دارایی های مرد را بررسی میکند و با توجه به همه این موارد پیش قسط مهریه در سال 1401 را تعیین مینماید. میزان اقساط هم با توجه به درآمد زوج تعیین میشود و باید سر وقت در زمان تعیین شده پرداخت شود.

 

 

نظرات :
ارسال نظر :