حبس تعزیری یعنی چه ؟ معنی حبس تعزیری در قانون

  • 1403/01/21
حبس تعزیری یعنی چه ؟ معنی حبس تعزیری در قانون

مجازات های تعیین شده در قوانین جمهوری اسلامی ایران، انواع مختلفی دارند. مجازات برخی جرم ها "حبس تعزیری" است. اگر برای شما هم، قاضی حکم به حبس تعزیری با مدت زمان چند سال تعیین کرده باشد، نیاز است که بیشتر در مورد حبس تعزیری ، تبدیل حبس تعزیری به حبس تعلیقی و همینطور مجازات حدی و تفاوت حبس تعزیری و حدی بدانید. با وبسایت وکیل روشن میلان همراه باشید تا با این کلمات بیشتر آشنا شوید.

 

اگر در زمینه حبس تعزیری سوالی دارید همین حالا با وکیل میلان تماس بگیرید و یک قرار برای مشاوره حضوری یا تلفنی، هماهنگ کنید.

میتوانید با شماره 09144494706 وکیل میلان بهترین وکیل ارومیه هم تماس بگیرید.

 

حبس تعزیری

 

حبس تعزیری چیست؟

پیش از هر چیزی بهتر است در ابتدا به تعریف تعزیر در قانون بپردازیم. مطابق با ماده 18 قانون مجازات اسلامی " تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌گردد. نوع، مقدار، کیفیت اجراء و مقررات مربوط به تخفیف، تعلیق، سقوط و سایر احکام تعزیر به موجب قانون تعیین می‌شود. " باتوجه به این ماده درمی یابیم که جرایم تعزیری توسط قانون گذار جرم انگاری شده است نه شرع. حبس تعزیری نیز یکی از مجازات های تعزیری می باشد که توسط قانون گذار تعیین شده است.

 

تفاوت مجازات تعزیری و حدی

مجازات هایی که در قانون برای مجرم درنظر گرفته شده است در حالت کلی به 2 دسته تعزیری و حدی تقسیم می شوند. مهم ترین تفاوت این دو نوع مجازات در اختیارات قاضی جهت تعیین نوع مجازات است. مجازات های حدی به مجازات هایی گفته می شود که میزان، کیفیت و نوع اجرای آن در شرع تعیین شده است و قاضی نمی تواند تغییری در آن ایجاد کند. اما مجازات تعزیری، مجازاتی است که در آن عواملی چون کیفیت ارتکاب جرم، انگیزه مجرم و... در رای قاضی تاثیر گذار هستند. بنابراین مجازاتی می باشد که حدود آن در قانون مشخص شده است اما مقدار و کیفیت اجرای آن به رای قاضی بستگی دارد.

 

درجات مجازات تعزیری

مطابق با ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مجازات های تعزیری به هشت درجه تقسیم می شوند. این مجازات ها با توجه به شدت جرم و شرایط آن تعیین می شوند.

 

مجازات تعزیری درجه یک

مجازات تعزیری درجه یک شامل سه مورد است. یعنی اگر فردی به جرم تعزیری درجه یک محکوم شود مجازات در نظر گرفته شده برای او موارد زیر می باشند:

۱. مجازات حبس بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از یک میلیارد ریال

۳. مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی

 

مجازات تعزیری درجه دو

برای شخصی که مرتکب جرایم تعزیری درجه دو شود مجازات های زیر در نظر گرفته شده است:

۱. مجازات حبس تعزیری بیشتر از ۱۵ تا ۲۵ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از ۵۵۰ میلیون تا یک میلیارد ریال

مجازات تعزیری درجه سه

از جمله مجازات های تعیین شده برای جرایم تعزیری درجه ۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. حبس بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از ۳۶۰ میلیون تا ۵۵۰ میلیون ریال

مجازات تعزیری درجه چهار

از مجازات هایی که برای جرایم تعزیری درجه چهار نیز تعیین شده است می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. حبس بیشتر از ۵ تا ۱۰ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از ۱۸۰ میلیون تا ۳۶۰ میلیون ریال

۳. انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی

مجازات تعزیری درجه پنج

مجازات تعزیری درجه پنج نیز شامل موارد زیر است:

۱. مجازات حبس بیشتر از ۲ تا ۵ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از ۸۰ میلیون تا ۱۸۰ میلیون ریال

۳. محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت زمان بیشتر از ۵ تا ۱۵ سال

مجازات تعزیری درجه شش

همچنین برای مجازات شخصی که مرتکب جرم تعزیری درجه ۶ شده است پنج مورد زیر تعیین شده است:

۱. مدت زمان حبس بیشتر از ۶ ماه تا ۲ سال

۲. جزای نقدی بیشتر از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال

۳. ۳۱ تا ۹۹ ضربه شلاق

۴. محرومیت از حقوق اجتماعی به مدت زمان بیش از ۶ ماه تا ۵ سال

۵. ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت زمان ۵ سال

مجازات تعزیری درجه هفت

۱. مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه

۲. ۱۱ تا ۳۰ ضربه شلاق

۳. جزای نقدی بیش از ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال

۴. محرومیت از حقوق اجتماعی تا شش ماه

مجازات تعزیری درجه هشت

خفیف ترین مجازات جرایم تعزیری مربوط به جرایم درجه ۸ می باشد که شامل موارد زیر است:

۱. مجازات حبس تا ۳ ماه

۲. جزای نقدی تا ده میلیون ریال

۳. تا ۱۰ ضربه شلاق

 

جرائمی که منجر به جزای تعزیری می شود

گستره جرایم تعزیری بسیار وسیع است به همین دلیل ما در این بخش فقط به تعدادی از جرایمی که در نهایت می تواند منجر به حبس تعزیری شوند اشاره می کنیم.

۱. کم فروشی و گرانفروشی

۲. قاچاق ارز

۳. کلاهبرداری

۴. جعل

۵. احتکار

۶. فرار از مالیات

 

نحوه اعتراض به حکم حبس تعزیری

هنگامی که مجرم به حبس تعزیری محکوم می شود می تواند درخواست تجدید نظر خواهی به رای صادره را داشته باشد. برای انجام این کار محکوم علیه یا وکیلش باید لایحه اعتراضی تنظیم کرده و آن را تقدیم دادگاه تجدید نظر کنند.  دو نکته بسیار مهم در اعتراض به این حبس وجود دارد.

۱. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این اعتراض عدم سابقه کیفری است. در صورت وجود عدم سابقه کیفری امکان تخفیف مجازات از طرف قاضی وجود دارد.

۲. نکته دوم نیز این است که در جرایم تعزیری درجه ۶ تا ۸ توبه مرتکب و احراز آن برای قاضی می تواند باعث سقوط تعزیر شود.

 

شرایط تبدیل حبس تعزیری به تعلیقی

مطابق با ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی در صورت وجود برخی شرایط می توان حبس تعزیری را به تعلیقی تبدیل کرد. البته توجه داشته باشید که حبس تعلیقی فقط برای حبس تعزیری درجه ۳ تا ۸ قابلیت اعمال دارند. این شرایط شامل موارد زیر می باشند.

۱. در جرایم تعزیری درجه ۳ تا ۸ در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم، دادگاه این امکان را دارد اجرای تمام یا بخشی از مجازات را ۱ تا پنج ۵ سال معلق کند.

۲. محکوم می تواند پس از گذراندن یک سوم از اجرای مجازات حبس خود در صورت داشتن شرایط تعلیق حکم از طریق دادستان یا قاضی تعلیق اجرای حبس خود را تقاضا نماید.

 

خرید حبس تعزیری

یکی از رایج ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که آیا حبس تعزیری قابل خریدن است؟ بسیاری از افراد بر این باورند که این حبس خریدنی است در صورتی که این یک باور غلط عمومی است. این نوع حبس قابل خرید نیست و تنها می توان در صورت وجود برخی شرایط قانونی آن را تقلیل و یا تبدیل به جزای نقدی کرد. بر اساس ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف دادگاه می تواند مجازات تعزیری را تقلیل و تبدیل کند.

۱. در حبس های تعزیری درجه ۵ و ۶ در صورت وجود جهات تخفیف دادگاه این امکان را دارد که مجازات را به جزای نقدی تبدیل کند و یا به میزان یک تا دو درجه مجازات را تقلیل دهد.

۲. تقلیل مجازات حبس در مجازات های درجه ۴ تا ۸ به میزان یک تا سه درجه

۳. تبدیل مصادره کل اموال به جزای نقدی درجه ۱ تا ۴

۴. تقلیل انفصال دائم به انفصال موقت به میزان ۵ تا ۱۵ سال

 

مجازات های جایگزین حبس تعزیری

در ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی به مجازات های جایگزین حبس تعزیری اشاره شده است. بر طبق این ماده مجازات های جایگزین حبس عبارتند از:

۱. دوره مراقبت

۲. خدمات عمومی رایگان

۳. جزای نقدی

۴. جزای نقدی روزانه

۵. محرومیت از حقوق اجتماعی

در صورت گذشت شاکی و یا در صورت وجود جهات تخفیف با در نظر گرفته مواردی چون نوع جرم، آثار ناشی از آن، کیفیت ارتکاب جرم، سن، سابقه مجرم و... مجازات های جایگزین حبس اجرا می شوند.

شاید شما نیز بارها این جمله را شنیده باشید که شخصی محکوم به چند سال حبس تعزیری شده است اما با مفهوم آن آشنا نباشید. از این رو در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مفهوم این جمله، انواع و درجات آن و تفاوت هایش با حبس حدی آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که هر ابهامی در رابطه با این موضوع دارید می توانید با ما تماس بگیرید و مشاوره های لازم را دریافت کنید.

 

حبس تعزیری چگونه بخشیده میشود؟


زمانی که یک حکم صادر می شود، باید یک سری از شرایط، تبصره ها و قوانین وجود داشته باشند که قاضی بر اساس آن ها بتوانید یک حکم صادر شده را ببخشد. این موضوع در خصوص حبس های تعزیری نیز وجود دارد. معمولا اگر شرایط تخفیف برای این حکم وجود داشته باشند، حکم تعزیری می تواند بخشیده شود. مورد بعدی در خصوص زمانی است که فرد بزهکار در حال تلاش برای جبران زیان های وارده به بزه دیده می شود و رفتار و کردار خودش را اصلاح کرده است. این موضوع در صورتی که فرد سابقه کیفری نداشته باشید نیز راحت تر انجام می شود و مورد بخشش قرار می گیرد. 

 

مبلغ خرید حبس تعزیری روزی چقدر میباشد؟

برای آن که بدانیم حبس تعزیری را چگونه باید بخریم و جزای نقدی این نوع از حبس به ازای هر روز چقدر است، باید به صورت دقیق از این موضوع اطلاع پیدا کنیم. هر روزی که در بازداشت حبس تعزیری باشید باید به ازای حبس یا 3 ضربه شلاق بخورید و یا به ازای هر روز 100 هزار تومان پرداخت کنید. معمولا این قیمت به مدت 3 سال ثابت باقی می ماند و بعد از سه سال، افزایش خواهد داشت که این افزایش قیمت نیز با توجه به تصمیم گیری شوراها می باشد. 

 

عفو حبس تعزیری

برای مجرمان و افرادی که دارای حبس تعزیری شده اند، گاهی اوقات عفو و یا آزادی مشروط در نظر گرفته می شود. عفوی که برای حبس تعزیری در نظر گرفته می شود به شکل مشروط است. یعنی فرد باید یک سری از شرایط و ویژگی ها را داشته باشد که این مدل از حبس شامل حال او شود. اگر فرد محکوم به تحمل 10 سال حبس شود، در بسیاری از موارد فرد می تواند با تحمل نصف و یا حتی یک سوم از مدت مجازاتش، عفو مشروط را دریافت کند. 
البته فرد باید در طول مدت محکومیت خودش، حسن رفتار داشته باشد.در گذشته از عفو مشروط استفاده نکرده باشد و همچنین در نهایت نیز قاضی تشخیص دهد که فرد می تواند از این امکان استفاده کند. 

 

وثیقه برای حبس تعزیری

قرار دادن وثیقه برای حبس تعزیری می تواند دارای یک سری از شرایط متفاوت و گوناگون باشد. اما نکته مهم در خصوص وثیقه آن است که حتما باید مقدار وثیقه قرار گرفته برای حبس تعزیری متناسب با جرم فرد و همچنین صلاحدید قاضی باشد.

 

جنحه یعنی چه؟

در قانون، گناهان و جرم ها به سه دسته جنایت، جنحه و خلاف تقسیم بندی می شوند. جنحه به گناهی گفته می شود که مدت زمان حبس و مجازات آن حداکثر سه سال می باشد.

 

معنی تقلیل مجازات

تقلیل مجازات به معنای کم کردن مدت زمان حبس، تخفیف دادن در جزای نقدی و به طور کلی کاهش دادن میزان مجازات است. این تقلیل مجازات می تواند با استفاده از وثیقه، رفتار خوب فرد و یا نظر قاضی انجام شود.

 

خرید شلاق تعزیری چیست؟

شلاق تعزیری برای برخی از جرم ها می تواند صادر شود. معمولا نحوه زدن شلاق تعزیری متفاوت با شلاق حدی است. هر ضربه شلاق تعزیری نیز قیمت 13 هزار تومان دارد که سه ضربه شلاق را می توانید با مبلغ 40 هزار تومان خریداری کنید.

 

تبدیل شلاق حدی به جزای نقدی

شلاق حدی برای مواردی در نظر گرفته می شود که در شرع نیز به صورت دقیق برای آن ها مجازات تعیین شده است. در واقع شلاق حدی را نمی توانید به جزای نقدی تبدیل کنید.

 

نظرات :
  • میهمان
    1403/02/05

    عالی خیلی واضح توضیح داده شد

  • Eritren
    1403/02/05

    عالی و روان بدور از پیچیدگی معمول شرح و بیان شده است .

  • سلام عرض میکنم خدمت شما،اطلاعات خوبی برای خوانده توضیح دادید و با قوانین آشنا کردید تشکر فراوان از زحمات شما

  • علی اصغر
    1402/12/27

    سلام خسته نباشید توضیحات بسیار زیبا و جذاب و بسیار مفیدی در این مورد گفته شده از زحمات شما بی نهایت تقدیر و تشکر می نمائیم دست شما درد نکنه به امید سلامتی روز افزون شما

  • علیرضا
    1402/12/26

    ممنون از اینکه دانش خودرا به اشتراک میگذارید و زکات علم تان را پرداخت میکنید

  • سپاهی
    1402/12/25

    ممنون .خدا خیرت بده

  • بسیار عالی و روان و خلاصه توضیح دادید متشکرم

  • میهمان
    1402/10/27

    سپاس فراوان از توضیح هاتون 🙏🙏

  • زراعت پیشه
    1402/10/22

    ممنون ازشما مطالب مفید بود

  • موسوی
    1402/10/22

    ممنونیم

  • باسلام مطالب برای من بسیار آموزنده بود ممنون

  • پویاشاد
    1402/07/11

    سلام مابه یکی پول دادیم ک ماروببره سرکار آخرسر موقع عمل ب کارش ک رسید گفت بازم زمان میبره اون دونفر ازدوستام واس من شکایت کردن منوگرفتن مامور گفت چون تومعرف بودی واسه خودت میزنم اعمال نفوذ نزدمقامامات خلاصه دادگاهی شدم سری اول بازپرس منو ۶روزانداخت زندان بافیش اومدم بیرون بعد۱ماه پروندمو دادن شعبه۱۰۲کیفری من رضایت ۳تا شاکی روگرفتم بی قیدو شرط سابقه کیفری هم ندارم ۷واستم راهنمایی کنین منو که تکلیفم چیه الان یاچی میشه حبس دارم یانه بخشش میشه ممنون من متاهل هستم زندگیم داره پاشیده میشه

    • پاسخ
      1402/07/20

      سلام اعمال نفوذ در مقامات بالاتر جرم محسوب شش ماه تا دوسال حبس داره باتوجه به پیچیدگی و حساسیت پرونده نیاز به بررسی و اظهار نظر هست

ارسال نظر :