وکیل مهریه

  • 1402/05/01
وکیل مهریه

وکیل مهریه، وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه مهریه از رزومه پرباری برخوردار است. وکیل مهریه به طور تخصصی در حوزه طلاق و همینطور گرفتن مهریه فعالیت میکنند. وکیل مهریه به تمامی قوانین جدید در حوزه طلاق و مهریه و قسط بندی های مهریه واقف است. در این مقاله به بررسی وظایف وکیل مهریه، مشاوره حقوقی با وکیل مهریه و شیوه های مختلف گرفتن مهریه را بررسی خواهیم کرد. با وب سایت وکیل روشن میلان، وکیل متخصص خانواده، وکیل طلاق و  مهریه همراه باشید.

 

مهریه چیست ؟

مهر یا مهریه به مالی گفته میشود که هنگام عقد نکاح دائمی یا موقت، برای زن (زوجه)  قائل میشوند. این مال میتواند هرچیز با ارزشی باشد. هرچیز با ارزشی که بتوان مالک آن شد.

 

انواع مهریه

 

  • مهریه عندالمطالبه
  • مهریه عند الستطاعه

 

در زمان عقد، عاقد باید قید کند که مهریه تعیین شده از چه نوعی است. چرا که هر یک شرایط خاص خود را دارد و در زمان پرداخت تاثیر خیلی زیادی میگذارد.

 

مهریه عندالمطالبه :  این نوع مهریه مانند قرضی است که مرد به زن دارد. هر زمان که زن بخواهد، مرد باید مهریه را پرداخت کند.

مهریه عندالستطاعه : در این نوع مهریه، هر زمان که زن مهریه را بخواهد، ددگاه با توجه به شرایط مالی مرد تعیین میکند که چقدر باید مهریه بپردازد.

 

مراحل گرفتن مهریه

سوال اکثر خانم ها این است که چگونه باید مهریه خود را طلب کنند؟  برای دریافت مهریه زوجه ( خانم) یا وکیل مهریه در اولین قدم باید به دفترخانه ای که در آنجا عقد ثبت ده است مراجعه نماید. در دفترخانه درخواست صدور اجرائیه داده میشود. در این مرحله باید مقدار مهریه درخواستی مشخص شود. در مرحله بعد به اداره ثبت اسناد (اداره اجرای  مهریه) مراجعه میکنید.  در این اداره میتوانید شوهر را ممنوع الخروج کنید همچنین درخواست برای توقیف اموال بدهید. در صورت در خواست شما اداره اجرای مهریه، از بانک، راهور و سایر مراجع رسمی استعلام اموال مرد را درخواست و سپس همه اموال را توقیف کنید. اموال پیدا شده توقیف میشود و به مزایده گذاشته میشود. در صورت نبود اموال و به نتیجه نرسیدن درخواست زوجه پس از 6 ماه، گواهی جهت مراجعه به دادگاه داده میشود.

زوجه یا وکیل  طلاق وی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادگاه به این شکایت رسیدگی میکند.

 

چند درصد مهریه به وکیل تعلق میگیرد ؟

 

وکیل مهریه که پیگیر مهریه شماست، به عنوان حق الزحمه مبلغی را دریافت میکند که در مقابل پیگیری های ایشان است. این مبلغ به توافق وکیل و موکل وی بستگی دارد اما معمولا ده درصد مهریه ای که گرفته میشود به وکیل تعلق میگیرد. این مبلغ میتواند بیشتر یا کمتر هم بشود.

 

توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال به عنوان مهریه به معنای استفاده از اموال یکی از طرفین در یک ازدواج به عنوان پرداخت مهریه است. در برخی از فرهنگ‌ ها و قوانین مربوط به ازدواج همچون کشور ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی، مهریه یکی از شرایط قانونی برای اعلام تعهد دو طرف به ازدواج محسوب می ‌شود. این مهریه می‌ تواند به صورت پول نقد، ملک، طلا و یا اموال دیگر ارائه شود.

همچنین، در برخی موارد و در قانون، مهریه به عنوان یک نشانه از تعهد جدی به ازدواج محسوب می ‌شود و به عنوان تضمین اجرای تعهدات ازدواجی مورد استفاده قرار می گیرد. این به این معناست که طرفی که مهریه را به عهده می‌ گیرد، تعهدات ازدواجی خود را برآورده می ‌کند و در غیر این صورت اموال موجود در مهریه ممکن است به طرف دیگر منتقل شود.

حکم توقیف اموال برای مهریه

این موضوع می تواند کمی دردسرساز باشد. حتما شما نیز در اطرافیان و نزدیکان خودتان افرادی را دیده اید که اموالشان به دلیل مهریه خانمشان توقیف شده است. این موضوع به چه شملی صورت می گیرد و چه قوانینی دارد؟ زمانی که مردی ازدواج می کند، باید مهریه بپردازد. مهریه به همان دارایی هایی گفته می شود که پیش از عقد بین خانواده عروس و داماد تعیین می شود و هر زمانی که عروس، مهریه را طلب کند، داماد ملزم به پرداخت آن می باشد. به همین خاطر نیز همواره در این خصوص توصیه می شود تا مهریه ای که توان پرداخت آن را دارند، تعیین کنند.

زمانی که عروس ادعا و مطالبه مهریه را داشته باشد، باید داماد آن را پرداخت کند. در صورتی که داماد از پرداخت کردن مهریه خودداری کند، عروس می تواند به راحتی مهریه خود را به اجرا بگذارد و حکم توقیف اموال را بگیرد. در این شرایط دادگاه با توجه به مهریه خانم و دارایی های مرد، حکم توقیف اموال را برای عروس اجرایی کرده و به اندازه مهریه خانم، از اموال مرد برداشت می کند.

گاهی اوقات مردان در این بین تلاش می کنند تا قانون را دور بزنند. آن ها معمولا دارایی هایی که دارند را به نام دیگران می زنند تا بتوانند از این قانون و پرداخت کردن مهریه سر باز بزنند. معمولا اگر تا 6 ماه پیش از زمانی که خانم بابت دریافت مهریه شکایت کرده است، آقا یک مورد و یا تمامی اموال خود را به نام فرد دیگری کرده باشد، نه تنها باید مهریه را کامل پرداخت کند، بلکه باید جریمه این کار را نیز بپردازد.

سوالات متداول

نظرات :
ارسال نظر :