معرفی انواع سند و ویژگی های مربوط به هر کدام از آن ها

  • 1402/06/19
معرفی انواع سند و ویژگی های مربوط به هر کدام از آن ها

سند به برگه ای گفته می شود که نشان دهنده مشخصات یک مال است. البته علاوه بر مشخصات مورد مذکور، مشخصات مالک نیز وجود دارد که باید حتما با دقت به آن ها بپردازید. معمولا سندها می توانند انواع و اقسام مختلفی داشته باشند. زمانی که قرار است مالی را خرید و فروش کنید و یا به دیگری واگذار کنید، حتما به سند آن نیز نیاز خواهید داشت. به همین دلیل نیز تلاش کرده ایم تا تمامی اطلاعات سندها را در این بخش بیان کنیم و شما را با آن ها آشنا سازیم تا در صورت نیاز دچار مشکل نشوید.

برای مشاوره حقوقی با اقای روشن میلان, بهترین وکیل ارومیه تماس بگیرید.

سند چیست؟

تعریفی که در قانون و کتاب های قانون اساسی برای سند درج شده است، به شرح زیر می باشد.

سند در واقع به نوشته ای گفته می شود که می توانیم به آن استناد کنیم. در این نوع از برگه های مالکیتی، هم مدعی و هم طرف مقابل او می توانند به همین سند استناد کرده و مطابق با آن به دریافت حق و حقوق قانونی خودشان بپردازند. در صورتی که سند معتبر و رسمی باشد، می توانیم به راحتی به آن استناد کنیم و در دادگاه نیز به سادگی قابل استفاده می باشد.

سند

انواع سند

معمولا هر نوع مال و وسیله ای دارای یک مدل از سند می باشد. به دلیل تنوع مدل های اسناد بهتر است هر کدام از آن را بشناسیم. زمانی که انواع و اقسام آن ها را متوجه شدیم و توانستیم مورد استفاده قرار دهیم، می توانیم به سادگی نیز ویژگی های آن ها را بررسی کنیم. در بخش بعدی به ویژگی هایی که هر کدام از اسناد دارند، اشاره خواهیم کرد.

دسته اول با نام سندهای ملکی تشخیص داده می شوند. این مدل از اسناد معمولا می توانند شامل چند دسته و بخش متفاوت شوند.

  • سندهای ملکی تک برگ
  • سندهای ملکی تفکیکی
  • سندهای ملکی وکالتی
  • سندهای ملکی بنچاق
  • سندهای ملکی منگوله دار
  • سندهای ملکی رهنی
  • سندهای ملکی عرصه و اعیان
  • سندهای خودرو

در کنار سندهایی که برای ملک و املاک وجود دارد، برای ماشین ها نیز یک سری از اسناد وجود دارد که نشان دهنده مالکیت می باشد. به همین خاطر نیز حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در چه زمان خرید ماشین و چه در زمان خرید ملک، حتما سند آن را به درستی بررسی کنید تا به بهترین نتایج برسید.

ویژگی های هر سند

ویژگی هایی که در خصوص هر کدام از اسناد وجود دارد، مربوط به همان سند بوده و باید حتما در آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که سند دارای مشکل بوده و نیاز به بررسی های تخصصی تر و بیشتری دارد.

·سندهای ملکی

اولین مورد و نکته در خصوص سندهای ملکی است. این مدل از اسناد کاملا اصالت بالایی داشته و خوانایی دارند. خوانا بودن سند شامل مشخصات و ویژگی های کامل مالک و ملک می باشد. سندهای ملکی معمولا ویژگی های متفاوتی دارند. به طور مثال اگر سند تک برگ بوده، تمامی اطلاعات و مشخصات در همان یک برگ ذکر خواهند شد. این در صورتی است که اگر سند تفکیکی باشد، مشخصات تمامی افرادی که در آن ملک سهم دارند، باید به طور کامل و دقیق گنجانده شود.

سندهای ملکی وکالتی نیز وجود دارند. در این مدل از اسناد معمولا یک فرد بنا به دلایل مختلفی اختیار یک ملک و یا چندین ملک را به فرد دیگری که معتمد او می باشد و یا به یک وکیل حقوقی، اعطا خواهد کرد. در این نوع از اسناد نیز هم نوع وکالت، هم مشخصات صاحب اصلی ملک و هم مشخصات کیل درج خواهد شد.

·سندهای خودرویی

دسته بعدی اسناد مربوط به سندهایی هستند که مالکیت خودروها را نشان می دهند. معمولا سندهای خودرویی به برگه سبز نیز معروف هستند. این مدل از مدارک یک تک برگ بوده که به رنگ سبز می باشد. تمامی اطلاعات خودرو اعم از رنگ، مدل، بدنه، شماره شاسی، شماره موتور و... همگی در برگه سبز درج شده است.

سند

روش های تشخیص سند اصل

برای تشخیص دادن سند اصل باید حتما بدانید که از چه روش هایی می توانید استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا به شکل بهتر و مناسب تری بتوانید در هنگام معاملات خودتان از بروز هرگونه فریبکاری و تقلب جلوگیری کنید. در نظر داشته باشید که ورای تمامی این روش ها و راه حل ها لازم است تا حتما با یک وکیل و مشاور حقوقی برجسته در این خصوص صحبت کنید. در ادامه توضیحات بیشتری را در این خصوص ارائه می کنیم.

·استعلام

گرفتن استعلام سند چه برای خودروها و چه برای املاک می تواند یکی از بهترین و موثرترین روش هایی باشد که باید حتما استفاده کنید. در نظر داشته باشید که استعلام را خودتان بگیرید و اجازه این کار را به کسی ندهید. با این کار می توانید به سادگی توجه شوید که سند اصل است یا خیر.

سند

·بررسی مهر برجسته

تمامی اسناد و مدارک باید دارای مهر برجسته باشند. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که سند مورد نظر شما اصالت نداشته و تقلبی می باشد. بسیاری از اوقات حتی این مهر برجسته نیز بی رنگ بوده و رنگ خاصی ندارد. به همین دلیل نیز امکان جعل کردن آن برای بسیاری از افراد امکان پذیر نمی باشد. در نظر داشته باشید که این نکته می تواند بسیار ساده باشد اما در نهایت باعث می شود تا معاملات شما با مشکل روبرو نشوند.

کلام پایانی

موارد و نکاتی که در مورد سند، انواع سند، روش های تشخیص سند تقلبی از اصل بیان شد، همگی می توانند گزینه ها و نکات مهمی باشند که در این زمینه وجود دارند. به همین خاطر نیز حتما در نظر داشته باشید که اگر نیاز به عقد قرارداد دارید و یا به دنبال آن هستید که وسیله و یا ملکی را خرید و فروش کنید، اولا از اصل بودن سند آن مطمئن شوید و سپس با یک مشاور و یا وکیل حقوقی در این زمینه مشورت کنید. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه داشتید نیز می توانید به وبسایت ما مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول

سند در واقع به نوشته ای گفته می شود که می توانیم به آن استناد کنیم.
نظرات :
ارسال نظر :