شیربها

  • 1402/06/26
شیربها

مقدمه­ای درباره شیربها

از قدیم رسم و رسومات مختلفی برای ازدواج وجود داشته­است. برخی از این رسوم، با گذشت زمان تغییر کرده­اند و به فراموشی سپرده شده­اند، اما بعضی از آن­ها نیز تاکنون نسل به نسل ادامه پیدا کرده­اند و امروزه نیز اجرا می­شوند. یکی از این رسم­ها، شیربها است که در گذشته در برخی از مناطق آذربایجان رایج بوده­است. امروزه نیز هنوز خانواده­هایی وجود دارند که آن را به رسمیت می­شناسند و پرداختش را ضروری و لازم می­دانند. در این مطلب قصد داریم به بررسی همه جانبه این رسم قدیمی بپردازیم و به سوال­هایی که در این مورد وجود دارند، پاسخ دهیم.

شیربها چیست؟

شیربها

این سوال اصلی­ترین پرسشی است که باید به آن بپردازیم. در واقع این رسم درباره پرداخت پولی است که داماد باید پیش از ازدواج به عنوان یک کمک هزینه برای خرید جهیزیه به خانواده عروس پرداخت کند. البته این امکان وجود دارد که داماد به جای پرداخت پول، خرید بخشی از لوازم موردنیاز شروع زندگی را بر عهده بگیرد. دقت کنید که مهریه ربطی به این رسم ندارد و قوانینی که درباره مهریه صدق می­کنند در این باره برقرار نیستند.

میزان شیربها چگونه و بر چه اساسی تعیین می­شود؟

به طور کلی با توجه به اینکه در این باره قوانین و اصولی وجود ندارد، این پول می­تواند توسط طرفین و بر اساس مواردی چون معیارها، رسوم  و عرف جامعه تعیین شود. در صورتی که هم خانواده دختر و هم خانواده پسر راضی باشند، داماد به پرداخت این پول ملزم می­شود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که به طور کلی برای رسوم این چنینی، محدودیتی برای میزان مبلغ قابل پرداخت وجود ندارد، در صورتی که برای پرداخت مهریه حد و حدودی تعیین می­شود.

چگونه می­توان شیربها را تعیین کرد؟

شیربها

پرداخت این پول می­تواند به دو صورت انجام شود، که خانواده داماد می­توانند بر اساس عقاید و سلایق خود یکی از این دو مورد را انتخاب کنند. این دو مورد عبارتند از:

  • شیربها بخشی از مهریه باشد:

در این جا این پول در واقع پیشکش به عروس است که هدف از پرداخت آن، خرید جهیزیه است. این نکته را باید در نظر گرفت که مالک این پول عروس و خانواده عروس است.

  • این پول از مهریه جدا باشد:

اگر این پول جدا از مهریه در نظر گرفته­شود، با اینکه هدف از پرداخت آن کمک هزینه برای خرید جهیزیه است، اما مالک آن داماد است و امکان استرداد آن به او وجود دارد.

نظر اسلام درباره این پول چیست؟

شیربها

در اسلام مستقیما به این موضوع پرداخته­ نشده­است. اما آنچه که وجود دارد این است که اگر طرفین از پرداخت این پول راضی باشند، داماد باید حتما آن را بپردازد و در واقع بر ذمه داماد است. به عبارت دیگر پرداخت این پول جایز است اما واجب نیست.

پول پرداخت شده توسط داماد به عروس در قانون

در قانون هیچ گونه مقرراتی برای پرداخت این پول توسط داماد وجود ندارد و پرداخت آن به رسم و رسوم دو خانواده بستگی دارد. نکته­ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر خطبه عقد جاری شود، داماد ملزم به پرداخت مهریه است. اما درباره پرداخت این پول توسط داماد حالاتی وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.

اگر ازدواج بهم بخورد، تکلیف پول پرداخت­ شده چه می­شود؟

با توجه به اینکه در این باره قانونی وجود ندارد، بهتر است رسم و رسوم لازم در این باره را بدانیم تا در صورت بهم خوردن ازدواج، آگاهی لازم و کافی را در مورد پول پرداخت ­شده توسط داماد داشته­باشیم. به طور کلی دو مورد مختلف ممکن است رخ دهد:

  • اگر طرفین راضی به پرداخت باشند اما هنوز پرداختی صورت نگرفته­باشد و ازدواج به هم بخورد، نیازی به دادن این پول به خانواده عروس نیست، چرا که هدف اصلی شیربها، کمک هزینه مالی برای خرید جهیزیه است که با وجود بهم خوردن ازدواج، این تعهد دیگر رسمیت ندارد.
  • اگر پول با رضایت خانواده پسر و دختر پرداخت شود و سپس ازدواج با شکست روبه­رو شود، لازم است که خانواده دختر پول را به خانواده داماد پس دهند.

تفاوت مهریه با این پول

شیربها

متاسفانه هنوز مهریه و پول پرداخت ­شده توسط داماد با یکدیگر اشتباه گرفته می­شوند. در واقع مهریه در هنگام خواندن عقد به عروس تعلق می­گیرد و ابزاری برای متقاعدسازی عروس است. باید توجه داشت که مهریه بعد از عقد تحت هر شرایطی بر گردن داماد است. اما آن پول تعیین شده میان دو خانواده، همانطور که گفته شد حالات مختلفی دارد و شرایط آن با مهریه کاملا متفاوت است.

آیا این پول قابل استرداد یا بازگشت است؟

نکته با اهمیتی که درباره استرداد پول پرداخت ­شده به خانواده عروس وجود دارد، آن است که اگر داماد این هزینه را به عنوان یک هدیه یا پیش­کش و با رضایت کامل به خانواده عروس داده­باشد، امکان پس ­رفتن آن وجود ندارد. اما اگر صرفا به عنوان کمک هزینه ازدواج باشد، در صورت به هم خوردن ازدواج می­توان آن را پس گرفت.

تکلیف جهیزیه خریداری شده با این پول چیست؟

دقت کنید که اگر این پول توسط داماد و با هدف هدیه یا بخشش پول به عروس داده شود، جهیزیه خریداری شده با آن، متعلق به عروس است. ولی اگر از قبل هدف تعیین ­شده برای پول ، خرید لوازم خانه و جهیزیه باشد، اجناس خریداری شده با آن پول متعلق به داماد است.

نظر فقها درباره پول پرداخت شده توسط داماد به عروس چیست؟

شیربها

با توجه به اینکه قوانینی در این باره وجود ندارد و هر قوم و آیینی نظر خاص خود را در این باره دارند، باید بدانید که فقها بر این باورند که پرداخت شیربها زمانی روا است که داماد و خانواده او از صمیم قلب راضی باشند و یا در صورتی که این پول جزئی از مهریه دختر باشد، لازم است او و خانواده­اش از نحوه به کار بردن و خرج کردن پول راضی باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد پرداخت این پول به خانواده دختر از قدیم رسم بوده­است اما قوانینی درباره آن به صورت رسمی وجود ندارد. پس لازم به ذکر است که این کار باید با توافق طرفین ازدواج، تصمیم­گیری و انجام ­شود و درباره تک تک احتمالات مربوط به آن بحث و صحبت شود تا در صورت بروز هر نوع مشکلی، اختلاف و دو دستگی پیش نیاید. در این مطلب به بررسی همه جانبه این موضوع پرداختیم. امیدواریم موردپسند شما واقع شده­ باشد.

نظرات :
ارسال نظر :