نکات مهمی که در هنگام نوشتن قولنامه فروش باید رعایت کنیم

  • 1403/03/17
نکات مهمی که در هنگام نوشتن قولنامه فروش باید رعایت کنیم

 مطمئنا بارها با کلمه قولنامه روبرو شده‌ اید. قولنامه یک سند عادی است که در آن تعهدات و یا پیمان‌ هایی مبنی بر انجام معامله در آینده درون آن قید می‌ شوند. در صورتی که هیچ یک از مواد درج شده در قولنامه، بر خلاف قوانین نباشند، می‌ توان آن را معتبر دانست. در حالت کلی می‌ توان گفت هدف از نوشتن قولنامه، مکتوب کردن تمامی تعهد ها و پیمان‌ هایی است که در هنگام انجام معامله صورت می‌ گیرند. این سند را می‌ توان تضمینی برای انجام تعهدات دانست.

 قولنامه دارای انواع مختلف است. معمولاً برای خرید خانه خرید، باغ و یا حتی ملک و زمین نیاز به نوشتن قرارداد دارید. در این مقاله قصد داریم شما را با ماهیت کامل قولنامه و نمونه‌ هایی از قولنامه خرید ماشین آشنا سازیم.

 قولنامه چیست؟

 قولنامه یک سند معتبر است که در آن تعهداتی مبنی بر انجام معامله درج می‌ شوند. بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی، تمامی قراردادهای خصوصی در صورتی که تمام مفاد آن بر اساس قوانین اسلامی نوشته شده باشند، قابل قبول و معتبر هستند. در این سند قید می‌ شود که هر دو شخص در یک زمان مشخص باید نسبت به تعهدات خود مسئولیت پذیر بوده و آن را انجام دهند.

 هدف از تنظیم این نوع سند آن است که هر دو طرف قرارداد مطمئن باشند که طرف مقابل به تعهدات خود در زمان مشخص عمل خواهد کرد. یکی از مهمترین مواردی که در هنگام عقد قولنامه باید به آن توجه کنید این است که این سند یک قرارداد غیر قابل فسخ است و تنها در صورت وجود حق فسخ، هر دو طرف می‌ توانند آن را ابطال نمایند.

 علاوه بر این، این نوع سند به عنوان یک سند عادی شناخته می شود و می‌ توان از آن به شرط داشتن مهر و امضا در محاکم برای اقامه دعوا استفاده کرد. اما اگر بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی انجام شود، می‌ توان در آن ادعای تردید کرد. جالب است بدانید پس از انقلاب اسلامی اعتبار قولنامه بسیار کاهش یافت تا جایی که تنها به یک شرط ابتدایی و غیر ضروری تبدیل گردید .با این حال بسیاری از افراد قولنامه را یک قرارداد معتبر می‌ دانند و از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌ کنند.

 قولنامه خودرو نیز یکی از مهم‌ ترین اسناد حقوقی است که از آن برای خرید و فروش ماشین استفاده می‌ شود. یکی از نکات مهم در مورد قولنامه خودرو این است که هر دو طرف فروشنده و خریدار بر اساس جزئیات فنی و مشخصات فنی خودروی خود، گارانتی‌ ها، شرایط پرداخت و سایر شرایط قانونی آن مانند شماره شاسی، سال ساخت، پلاک و وضعیت فنی خودرو به توافق می‌ رسند. در ادامه قصد داریم شما را با مهمترین نکات در هنگام نوشتن قولنامه خودرو آشنا سازیم.

 نکات مهم نوشتن قولنامه فروش خودرو

 نکات مهم نوشتن قولنامه فروش خودرو

 در هنگام نوشتن قولنامه فروش خودرو باید به ۱۲ مورد مهم توجه کنید. با رعایت تمامی این نکات می‌ توانید از اعتبار قولنامه نوشته شده اطمینان لازم را داشته باشید. قولنامه فروش خودرو چه به صورت دستی و یا اینکه از طریق بنگاه ثبت گردد، نیازمند توجه به نکات حقوقی می‌ باشد. در این صورت می‌ توانید یک معامله امن و بدون دردسر را تجربه کنید.

 شرایط عدم پرداخت ثمن معامله

 بهتر است در ابتدا به طور واضح شرایط عدم پرداخت ثمن معامله را در قولنامه مشخص کنید. ثمن معامله هزینه ای است که خریدار باید به فروشنده بپردازد. شرایط عدم پرداخت ثمن معامله را در نظر بگیرید. تاریخی را نیز برای فسخ معامله در نظر بگیرید. همچنین مبلغی را به عنوان جریمه عدم انجام تعهد در صورت فسخ معامله مشخص کنید.

 تاریخ دقیق فروش و قیمت خودرو

  تاریخ دقیق فروش و قیمت خودرو

در قولنامه، تاریخ، قیمت و نحوه پرداخت آن را به طور کامل شرح دهید. شما می‌ توانید روش پرداخت مبلغ خودروی خود را به صورت نقدی، کارت به کارت، چک و یا حتی حواله انتخاب کنید. اگر به عنوان فروشنده در حال نگارش قولنامه فروش خودرو هستید، به هیچ عنوان خودروی خود را قبل از تعویض پلاک در اختیار خریدار قرار ندهید. در صورت داشتن دسته چک نیز تمامی مشخصات آن را در قولنامه درج کنید.

 تاریخ حضور در دفتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک

 در قولنامه خودرو تاریخ دقیق حضور در دفتر اسناد رسمی و یا مرکز تعویض پلاک را مشخص نمایید. همچنین شرایط عدم حضور را نیز در آن قید کنیید.

 تعیین شرایط و مبلغ فسخ معامله

 به طور کامل و شفاف تمامی شرایط و مبلغ مربوط به فسخ معامله را در قولنامه بنویسید. شما می‌ توانید حق فسخ را برای هیچ یک از طرفین، هر دو طرف، یک طرف و یا پرداخت جریمه در صورت ابطال معامله تعیین نمایید.

 درج شرایط کامل فسخ معامله

  درج شرایط کامل فسخ معامله

در صورت نیاز به قید فسخ معامله تمامی شرایط آن را به طور کامل در قولنامه شرح دهید تا در صورت هر بروز هرگونه مشکل علاوه بر فسخ آن، بتوانید جریمه آن را نیز دریافت نمایید.

 جریمه‌ ها و مشکلات خودرو

 بهتر است تا تاریخ تحویل خودرو جریمه پرداخت جریمه‌ های خودرو، مالیات عوارض شهرداری و هرگونه مشکلات کیفری و مدنی را بر عهده فروشنده بگذارید. در این صورت فروشنده باید تا تاریخ تحویل خودرو تمامی پرداخت‌ های لازم را انجام دهد.

 هزینه تعویض پلاک

 در قولنامه فروش خودرو به طور کامل قید کنید که هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار و یا فروشنده می‌ باشد.

 کارشناسی خودرو

 کارشناسی خودرو

 بهتر است قبل از تنظیم قولنامه فروش خودرو، خودرو را توسط یک کارشناس بررسی نمایید. برگه‌ های کارشناسی خود را نیز ضمیمه قولنامه نموده و اعلام کنید که با آگاهی کامل از تمامی شرایط خودرو، آن را خریده‌ اید و پس از آن هیچ ادعایی مبنی بر خصوصیت سلامت فنی و یا بدنه خودرو نخواهید داشت .

 نوشتن قولنامه فروش خودرو در حضور شاهد

 بهتر است قولنامه فروش خود را در حضور چند شاهد نوشته و امضای آنها را نیز بخواهید. بهتر است امضای طرفین و شاهدان باید در تمامی نسخه‌ ها به صورت اصل باشد.

 تنظیم قولنامه در دو نسخه

 بهتر است گواهنامه فروش خودرو را در دو نسخه مشابه تنظیم نمایید. یک نسخه از آن به خریدار و نسخه دیگر نیز به فروشنده تحویل داده می شود. تعداد رونوشت‌ ها نیز باید در متن قولنامه ذکر گردد. همچنین بهتر است در هنگام وارد کردن اطلاعات از کاربن استفاده نمایید تا تمامی موارد درج شده در نسخه اول در نسخه دوم نیز به طور کامل کپی گردند.

 خوانایی متن

 خوانایی متن

 بهتر است کلمات را به گونه‌ ای انتخاب کرده و بنویسید که خوانایی لازم را داشته باشد. علاوه بر این، می‌ توانید برای تنظیم قولنامه از نمونه‌ های موجود در اینترنت نیز استفاده نمایید تا از تمامی مفاد آن و نحوه نوشتن این گونه قراردادها آشنایی لازم را به دست آورید.

 نمونه قولنامه ماشین

 مبايعه‌نامـه خودرو

 ماده 1. طرفین قرارداد

 فروشنده :نام و نام‌ خانوادگی: ............................... شماره‌ شناسنامه:........................... صادره از: ................... کدملی: .................................... آدرس: ............................................................................................................................................................................کدپستی:.............................................تلفن:...............................................

 خریدار: نام و نام‌ خانوادگی: ......................شماره‌ شناسنامه: ........................ صادره از: .............................. کدملی: .............................................. آدرس: ............................................................................................................................................................................کدپستی:.............................................تلفن:...............................................

 نشانی درج‌ شده در قرارداد به‌ عنوان اقامتگاه قراردادی طرفین وفق ماده 1010 قانون مدنی تعیین می‌ شود.

 ماده 2. موضوع مشخصات مورد معامله

 انتقال تمامی ...... دانگ یک دستگاه ................... مدل: .............. سیستم: .............. رنگ: .................... شماره کارت خودرو: ................................. شماره شاسی: ........................................ شماره موتور: ........................... شناسه VIN: ...................................... به شماره سریال برگه گواهی شرکت سازنده خودرو : ............................شماره برگه گمرکی:............................ پلاک فعلی خودرو : ...............................کارت سوخت به شماره :....................شماره بیمه شخص ثالث: .............................شماره معاینه فنی: .............................که خودرو و کلیه مدارک مذکور با تمامی لوازم موجود از قبیل : .......................................................................................................................................................... به رویت خریدار رسیده است.

 مطابق اظهارات فروشنده          کارکرد خودرو ............................................ کیلومتر در زمان تنظیم مبایعه‌ نامه است.

 بدنه خودرو رنگ‌شدگی ندارد / دارد. درصورت وجود رنگ‌شدگی، محل و نقاط آن ....................................................................................................................................................................................................................... هستند.

 توضیحات فنی تکمیلی خودرو توسط فروشنده: ...........................................................................................................................................................................................................................................................................

 ماده 3. ثمن معامله

 ثمن معامله به طور مقطوع ........................................................................ریال، به‌ حروف ............................................. معادل.....................................تومان، به‌ حروف ......................................................................... است که شرایط پرداخت آن به شرح زیر است:

 1-مبلغ...................................................................ریال، به‌ حروف ................................................................ معادل.........................................................تومان به‌ حروف .................................................. هنگام تنظیم مبایعه‌ نامه پرداخت شد.

 2-مبلغ.....................................................ریال، به‌ حروف ................................................................ معادل .............................................تومان، به‌ حروف .......................................................................... در تاریخ ..............................همزمان با امضای اوراق مربوط به نقل‌وانتقال خودرو در شماره گذاری ..............واقع در ....................................پرداخت می‌ شود.

 3-مبلغ .......................................................ریال، به‌ حروف ........................................................... معادل .....................................................تومان، به‌ حروف ........................................................... همزمان با تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی شماره: ................................پرداخت می‌ شود و مقرر شد طرفین راس ساعت ............ مورخ........................................ جهت تنظیم سند انتقال به نام خریدار حضور یابند.

 آدرس دفترخانه: ..................................................................................................................................................................................................................................................

 3-1. عدم تهیه و تسلیم باقی‌ مانده ثمن معامله از سوی خریدار و عدم تسلیم خودرو و مدارک و امضاء اوراق مربوطه از سوی فروشنده در دفترخانه یا صرف عدم حضور هر یک از طرفین، موجب صدور گواهی عدم حضور از سوی دفترخانه می‌ شود.

 3-2. طرفین توافق کردند تا خریدار، مراحل 2 و 3 پرداخت ثمن معامله را به‌ صورت چک رمزدار بانکی قابل‌ انتقال تهیه کند؛ لذا به لحاظ احراز اصالت چک های مذکور، مقرر شد تا به‌ اتفاق به بانک موردنظر خریدار به نام : ............................................. شعبه ................ به آدرس: .................................................................................... مراجعه کنند تا اطمینان نسبت به صحت و اصالت صدور چک برای فروشنده حاصل شود.

 ماده4. هزینه‌ ها و تعهدات طرفین در پرداخت آنها

  1. هزینه های خلافی، عوارض شهرداری و مالیات نقل‌ و انتقال بر عهده فروشنده است.
  2. مخارج شماره گذاری بر عهده خریدار است.
  3. هزینه حق‌ الثبت و حق التحریر در دفترخانه بر عهده ................................................... است.

 ماده5. وجه التزام قراردادی و خسارات

  1. در صورتی‌ که مورد معامله به هر دلیلی غیر از موارد قهریه (فورس ماژور) از قبیل مصادره، رهن، عملیات اجرایی دادگستری یا اجرای اسناد رسمی و غیره مستحق‌للغیر درآید و امکان نقل و انتقال قانونی آن فراهم نباشد، خریدار ظرف مدت 10 روز حق فسخ قرارداد را دارد و فروشنده مکلف به پرداخت 10% (ده درصد) ثمن معامله به‌ عنوان خسارت تخلف از انجام تعهد به خریدار است.
  2. در صورتی‌ که هر یک از طرفین در مواعد مقرره به تعهدات خود عمل نکنند، متخلف به ازای هر روز تاخیر، مکلف است 0.5% (نیم درصد) ثمن معامله را به‌ عنوان خسارت تاخیر اجرای تعهدات به طرف دیگر بپردازد. خسارت مذکور، علاوه بر انجام تعهد اصلی است و با آن، قابل‌ جمع است. در صورت تاخیر بیش از دو روز، هر یک از طرفین حق فسخ قرارداد و دریافت خسارت به میزان 10% (ده درصد) را دارند.

 ماده 6. زمان و شرایط تحویل مورد معامله

 زمان تحویل مورد معامله، در تاریخ ........................................ مقرر شده است و فروشنده مکلف است کلیه اسناد، لوازم ملحقه و متعلقات را با اخذ رسید به خریدار یا هر شخصی که خریدار در این قرارداد معرفی کرده است، تسلیم کند. از زمان تسلیم، وقوع هرگونه تخلف مدنی و کیفری موجب مسئولیت خریدار است و قبل از تحویل به خریدار، مسئولیت های مذکور بر عهده فروشنده است.

 6-1. در زمان تحویل خودرو، صورت‌ جلسه ای تنظیم می‌ شود که در آن، ساعت و تاریخ تحویل خودرو به‌انضمام کلیه مدارک و متعلقات آن، مکتوب و به امضاء طرفین خواهد رسید.

 6-2. خریدار می تواند تصویری از خودرو و مدارک اتومبیل خریداری‌ شده را پس از تنظیم‌ مبایعه‌ نامه، از فروشنده دریافت کند.

 ماده 7. موارد فسخ مبایعه‌ نامه و سایر شرایط

 7-1. هرگونه تقلب و تدلیس از سوی فروشنده در خصوص مورد معامله که مطابق عرف، دلیل مغبون‌ شدن خریدار باشد، موجب ایجاد حق فسخ قرارداد برای طرف مغبون است.

 7-2. طرفین قرارداد، کلیه خیارات (به‌استثناء خیار تدلیس) حتی خیار غبن فاحش را به هر عنوان و به هر میزان از خود سلب و ساقط کردند.

 7-3. خریدار، حق فروش خودرو را پیش از تنظیم سند رسمی، مگر با توافق قبلی با فروشنده و دریافت رضایت کتبی وی ندارد.

 7-4. فروشنده و خریدار، هر یک شماره‌ حساب شخصی خود را به شرح زیر اعلام کرده‌ اند تا در صورت نیاز به هرگونه پرداخت، دریافت یا استرداد اضافه‌ پرداخت، ملاک و مستند جابه‌جایی وجوه و تعهدات مالی طرفین باشد. شماره‌ حساب فروشنده ................................................... بانک ..................................... شعبه ....................................... و شماره‌ حساب خریدار ...................................................................... بانک .....................................شعبه ....................................... است.

 7.5 بدیهی است که در صورت تحویل خودرو به خریدار پیش از تعویض پلاک، تمامی مسئولیت‌ های حقوقی و کیفری ناشی از رانندگی با خودروی مربوطه، بر عهده خریدار خواهد بود.

 سخن پایانی

 قولنامه یک سند رسمی است که در آن طرفین به انجام یک تعهد در زمان مشخص، پیمان می بندند. در قولنامه، شرایط کامل یک معامله به صورت کامل نوشته میشوند تا شبهه ای در انجام صحت معامله وجود نداشته باشد. در این بخش سعی کردیم شما را با نکات مهم قولنامه خرید خودرو آشنا سازیم تا بتوانید در هنگام عقد قرارداد، تمامی اصول را به درستی رعایت کنید.

 

سوالات متداول

 در صورتی که تمام مفاد قولنامه براساس قوانین اسلام باشند، این سند اعتبار لازم را خواهد داشت.

 در هنگام نوشتن قولنامه شرایط فسخ آن را به طور شفاف بیان کنید تا در صورت بروز مشکل و فسخ آن، جبران خسارت کنید.

 خوانایی متن، بیان شفاف شرایط فسخ معامله، بیان کامل مشخصات هر دو طرف، تاریخ عقد قرار داد، تایید مشخصات خودرو، نحوه پرداخت هزینه فروش خودرو و جریمه ها از جمله مواردی هستند که در قولنامه بیان می شوند.
نظرات :
ارسال نظر :