دیه هر نوع آسیب بینی چقدر است؟

  • 1403/03/10
دیه هر نوع آسیب بینی چقدر است؟

 یکی از مهم‌ ترین موارد در قانون اسلامی پرداخت دیه در هنگام آسیب به هر یک از جوارح بدن انسان است. جالب است بدانید که حتی هر گونه شکستگی و یا آسیب به بینی نیز شامل دیه می‌ شود. اگر دماغ در اثر هر نوع آسیب به‌ طور کامل از بین رود، دیه‌ آن برابر با دیه یک انسان کامل بوده و در صورت از بین رفتن هر یک از پره های آن نیز یک‌ سوم دیه به فرد تعلق می‌ گیرد.

 اگر نوک بینی در اثر حادثه دچار آسیب شود، دیه ای که به فرد تعلق می‌ گیرد، برابر با یک‌ سوم دیه کامل خواهد بود. در ادامه این بخش قصد داریم شما را با میزان دیه شکستگی بینی و یا هرگونه آسیب به آن آشنا سازیم تا در صورت مواجهه با چنین رخدادی، هزینه لازم برای درمان آن را دریافت کنید.

دیه آسیب به بینی

دیه آسیب به بینی

 دیه را می‌ توان یکی از قسمت‌ های حساس بدن دانست که ممکن است در اثر ضربه‌ های مختلف، دعوا ها و یا تصادفات دچار شکستگی، خراشیدگی، کوفتگی و یا حتی قطع شدگی شود. در برخی از موارد می‌ توان آسیب‌ هایی مانند خون‌ ریزی و تورم و یا حتی تغییر شکل را نیز در آن مشاهده کرد.

 با توجه به قانون مجازات اسلامی اگر فردی باعث رخداد این اتفاق شود، باید دیه آن را به فرد آسیب‌ دیده پرداخت کند. با توجه به تصمیم قوه قضاییه نرخ دیه یک انسان در سال ۱۴۰۳ نسبت‌ به سال قبل ۳۳ درصد افزایش داشته و به یک میلیارد و دویست میلیون تومان رسیده است. این مقدار در ماه‌ های حرام به یک میلیارد و ششصد میلیون تومان افزایش پیدا می‌ کند.

 فراموش نکنید که در صورت رخداد هرگونه آسیب به بینی مانند خراشیدگی، کوفتگی و کبودی، شکستگی، از بین رفتن نوک بینی، فلج شدن بینی و حتی قطع شدن آن مقدار دیه تعیین‌ شده را باید به فرد مقابل پرداخت نمایید.

دیه شکستگی بینی

دیه شکستگی بینی

 در برخی از موارد افراد با قرارگیری در برابر اتفاقات عمدی و یا غیرعمدی مانند تصادف یا ضرب‌ و شتم دچار شکستگی بینی می‌ شوند. با توجه به ماده ۵۹۳ قانون مجازات اسلامی، دیه فردی که دماغ او شکسته است، به سه صورت بررسی می‌ گردد:

 اگر شکستگی استخوان بینی به‌ گونه‌ ای باشد که به‌ طور کامل آن را از بین ببرد، دیه کامل انسان برابر یک میلیارد و دویست میلیون تومان به فرد آسیب دیده پرداخت می گردد.

 اگر میزان شکستگی استخوان بینی به‌ گونه‌ ای باشد که بتوان آن را به‌ راحتی اصلاح کرد، تنها یک دهم دیه کامل برابر صد و بیست میلیون تومان به او تعلق می‌ گیرد.

 اگر بتوان بینی را پس‌ از شکستگی به‌ طور کامل بهبود داد اما پس‌ از آن عیب و نقص‌ هایی در آن ایجاد شود، دیه شکستگی بینی برابر چهار درصد از دیه انسان کامل خواهد بود. این میزان ممکن است با توجه به‌ نظر قاضی و میزان آسیب به آن تغییر پیدا کند. جالب است بدانید که اگر فردی در اثر شکستگی بینی حس بویایی خود را از دست دهد، می‌ تواند دیه آن را نیز دریافت کند.

 قطع کردن بینی

 قطع کردن بینی

با توجه به قانون مجازات اسلامی و ماده ۵۵۸، در صورتی‌ که جرم به‌ صورت غیرعمدی انجام شود و یا توافق بر پرداخت دیه انجام گیرد، فرد به‌ جای قصاص، متحمل پرداخت هزینه آسیب به اعضای بدن فرد مقابل خواهد بود. در برخی موارد بینی فرد در اثر درگیری و یا رخداد تصادف آسیب‌ دیده و به‌ طور کامل قطع می‌ شود و یا این‌ که نرمی پایین استخوان از بین می‌ رود. با توجه به ماده ۵۹۲ قانون مجازات اسلامی، در این‌ صورت فرد باید دیه کامل از بین رفتن و یا قطع کردن بینی را به فرد پرداخت کند که معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان است.

دیه شکستگی بینی و کبودی چشم چقدر است؟

دیه شکستگی بینی و کبودی چشم

در برخی از موارد ممکن است ورم و یا شکستگی بینی همراه با کبودی چشم باشد، در این‌ صورت با توجه به ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی، دیه‌ آن برابر سه هزارم دیه کامل است. اگر همراه با شکستگی بینی کبودی نیز در زیر چشم ایجاد شود، باید سه هزارم از دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۳ را پرداخت نماید.

 سخن پایانی

بینی نیز مانند هر عضو دیگر از بدن انسان در صورت آسیب دیدگی، مشمول پرداخت دیه می شود. اگر بینی به طور کامل از بین رود، دیه آن برابر دیه کامل انسان به مقدار یک میلیارد و دویست میلیون تومان خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع دیه بینی آشنا سازیم.

نظرات :
ارسال نظر :