مجازات استفاده از اسپری فلفل

  • 1403/02/25
مجازات استفاده از اسپری فلفل

اسپری فلفل را می‌توانیم یکی از متداول‌ترین و در دسترس‌ترین ابزارهای دفاع شخصی معرفی کنیم که بسیاری از افراد برای محافظت از خود آن را حمل می‌کنند. ممکن است تاکنون به این موضوع دقت نکرده باشید اما حمل اسپری فلفل بدون داشتن مجوز جرم به حساب می‌آید و در صورتی که اثبات شود که شما از آن استفاده کرده و به طرف مقابل خود صدمه زده‌اید، برای شما مجازات در نظر گرفته می‌شود.

طبق قانون، حمل برخی از ابزارهای دفاع شخصی از جمله گازهای اشک‌آور، شوکر و اسپری جرم تلقی شده و این محصولات در لیست سلاح‌ها و مهمات غیر مجاز به حساب می‌آیند. در صورت استفاده و سوزش شدید یا حتی کوری می‌توانند عواقب جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشند. در این مقاله برای شما در مورد مجازات استفاده از اسپری فلفل صحبت کرده و اطلاعات مهم را در مورد آن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مجازات استفاده از اسپری فلفل

مجازات استفاده از اسپری فلفل | مجازات اسپری فلفل

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر در مورد مجازات استفاده از این اسپری برای شما صحبت کنیم باید بگوییم که در صورت حمل این سلاح بدون مجوز برای شما ۶ ماه تا ۲ سال حبس و دیه یا خسارت مالی در نظر گرفته می‌شود. بسته به اینکه اسپری فلفلی که شما حمل کرده‌اید حاوی چه مواد شیمیایی باشد و چه مشکلاتی برای فرد مقابل ایجاد کرده باشد نیاز به تحمل حبس یا پرداخت دیه دارید.

 این نوع اسپری‌ها دارای ترکیبات مختلفی هستند و گاهی مواقع سوزش شدید در قسمت صورت و چشم ایجاد کرده و گاهی مواقع فرد را دچار کوری یا تنگی نفس می‌کنند. علاوه بر این گاهی مواقع استفاده از این سلاح دارای عوارض دائمی داشته و می‌تواند به چشم یا سیستم تنفسی مانند ریه‌های افراد ضرر بزند. به همین دلیل در صورتی که افراد به هر دلیلی اقدام به حمل و استفاده از این وسایل می‌کنند باید مجازات آن را نیز در نظر داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از افراد جهت محافظت از جان خود نیاز به استفاده از سلاح‌های دفاع شخصی دارند، این افراد باید در ابتدا مجوز آن را دریافت کنند تا در صورت استفاده مشکل و مجازاتی برای آنها در نظر گرفته نشود.

دیه اسپری فلفل

مجازات استفاده از اسپری فلفل | مجازات اسپری فلفل

موضوع مهم و حائز اهمیتی که تمام افراد باید به آن توجه داشته باشند این است که آسیب رساندن با اسپری فلفل دیه داشته و دیه آن نیز توسط پزشکی قانونی مشخص می‌شود. به دلیل اینکه میزان دیه به صورت سالیانه تغییر می‌کند در نتیجه بسته به نوع و حجم آسیبی که به طرف مقابل وارد شده است فرد حمل کننده اسپری فلفل نیز باید دیه متغیر پرداخت نماید. هنگامی که صحبت از مجازات استفاده از اسپری فلفل می‌کنیم باید همواره در کنار تحمل حبس و زندان به دیه و مبلغ نقدی آن نیز توجه شود.

 در صورتی که شما از اسپری فلفل استفاده کرده باشید و به چشم طرف مقابل آسیب رسیده باشد در نتیجه نیاز است تا طبق میزان دیه‌ای که به صورت سالیانه مشخص می‌شود دیه چشم را در نظر گرفته و آن را پرداخت کنید. حتی آسیب‌های جزئی هم دارای دیه بوده و به همین دلیل پس از مراجعه فرد به پزشک قانونی میزان دیه آن به طور کامل و دقیق مشخص شده که فرد حمل کننده اسپری فلفل باید آن را به طور کامل پرداخت نماید.

 پس نتیجه می‌گیریم برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند اسپری فلفل مشکلی نداشته این وسیله نیز جزو سلاح‌های غیر قانونی و غیرمجاز به حساب می‌آید که در صورت آسیب رساندن پیگرد قانونی داشته و فرد مورد نظر باید خسارت آن را طبق قانون پرداخت نماید.

نمونه شکوایه استفاده از اسپری فلفل

موضوعی که در مورد مجازات استفاده از اسپری فلفل باید در نظر داشته باشید ارائه شکواییه مناسب جهت شکایت از طرف مقابل است. در این مسیر نیاز است از یک وکیل با تجربه کمک بگیرید اما ما در این قسمت یک نمونه شکواییه که ممکن است برای مشکل شما مناسب باشد را ارائه می‌کنیم:

 

باسلام ، احتراما به استحضار می رساند :

اینجانب در مورخ .... با مشتکی عنه ..... در ......، به نشانی .... به دلیل ... اختلاف پیدا کردیم که به وسیله اسپری فلفل از سوی ایشان، مورد مصدومیت قرار گرفتم. لذا، با استناد به گواهی پزشکی قانونی و شهادت شهودی که شاهد صحنه آسیب دیدن بنده بودند و سایر مدارک ارائه شده، تقاضای تعقیب کیفری و صدور حکم محکومیت مشتکی عنه را استدعا دارم.

سخن پایانی

در این قسمت برای شما در مورد مجازات استفاده از اسپری فلفل صحبت کردیم توجه داشته باشید در صورتی که توسط شخصی با اسپری فلفل آسیب دیده باشید با کمک یک وکیل با تجربه و ماهر می‌توانید حق و حقوق قانونی خود از جمله دیه را دریافت کنید.

 به این منظور ما به شما آقای روشن قوردوئی میلان به عنوان یکی از با تجربه‌ترین وکلا در حوزه مدیریت انواع پرونده‌های کیفری و حقوقی را پیشنهاد می‌کنیم. ایشان تاکنون توانسته است بیش از صدها پرونده را با موفقیت انجام داده به همین دلیل شما نیز می‌توانید در حوزه استفاده از اسپری فلفل و موارد مربوط به آن از ایشان کمک بگیرید.

نظرات :
ارسال نظر :