نمونه قولنامه خرید ملک و نکاتی که باید بدانید

  • 1403/01/29
نمونه قولنامه خرید ملک و نکاتی که باید بدانید

قولنامه خرید ملک، یکی از مهم‌ترین وجه معامله برای خرید و فروش املاک در نظر گرفته می‌شود. هر شخص در دوران زندگی خود با موضوع قولنامه روبرو خواهد شد؛ در نهایت دانستن نکات مهم در جهت عقد قولنامه مسئله مهمی است. خرید ملک، یکی از ابعاد بزرگ زندگی به شمار می‌رود و با ارزش‌ترین قسمت دنیای یک فرد مربوط به خرید خانه است. آگاهی کافی برای نوشتن یک قولنامه جهت خرید ملک، معامله موفقیت آمیزی را رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره قولنامه جهت خرید ملک در اختیار شما قرار دهیم.

 

قولنامه چیست؟

قولنامه خرید ملک | خرید ملک

قولنامه خرید ملک، خریدار را برای یک معامله مطمئن آماده می‌کند. قراردادی که بین خریدار و فروشنده نوشته و به ثبت می‌رسد را قولنامه می‌گویند. هنگامی که شخصی برای خرید ملک قدم برمی‌دارد شاید پول نقد، چک یا اقساطی بتواند هزینه خانه را پرداخت کند. این روند پرداخت باید در قولنامه به طور دقیق و کامل ذکر شود. این گونه هیچ ادعایی از سمت فروشنده در جهت عدم پرداخت خرید ملک وجود ندارد. فروشنده برای واگذار کردن ملک خود باید شرایط معینی را قید کند که این شرایط تنها در قولنامه اعتبار دارد. برای اطمینان خریدار از این معامله قولنامه نوشته می‌شود و این قرارداد تا زمان انتقال سند و انتقال کامل وجه معتبر است. عقد قرارداد قولنامه، اصلی‌ترین ابعاد برای خرید در نظر گرفته می‌شود. قولنامه خرید ملک، نشان دهنده خرید کامل ملک و تصرف زمین خانه توسط خریدار است. اگر یکی از طرفین به شرایط نوشته شده در قرارداد پایبند نباشد باید خسارت و ضرر طرف دیگر معامله را پرداخت کند. طرفین قرارداد باید شرایط را به طور کامل در نظر بگیرند و با تمام تلاش خود به این شرایط متعهد باشند. همانطور که گفته شد قولنامه از طرف دادگاه معتبر است و می‌توان به صورت حقیقی یا حقوقی نسبت به عدم اجرای تعهد شکایت کرد. مواردی که الزاماً باید در قرارداد ملک ثبت شود عبارتند از:

  • جدیت تصمیم طرفین جهت خرید و فروش ملک
  • طرفین معامله به سن قانونی رسیده و با عقل و هوش کامل این معامله را به سرانجام برسانند.
  • ملکی که برای خرید یا فروش معامله می‌شود باید به طور سریع در قرارداد ذکر شده و نشانی کامل آن پیوند شود.
  • احکام اسلامی در خرید ملک رعایت شده و بر خلاف این احکام پیشروی نداشته باشد.

 

نمونه قولنامه خرید ملک

قولنامه خرید ملک | خرید ملک

در نوشتن قولنامه خرید ملک باید نکات و موارد مهمی ذکر شود. عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده ملک اصول و احکام خود را دارد و باید طبق قوانین مشخصی نوشته شود. اگر بخواهیم قولنامه جهت خرید ملک بنویسید باید موارد زیر را در قرارداد ذکر کنید که عبارتند از:

  1. موضوع قرارداد: در عقد قولنامه باید ملک به طور کامل و مشخص ذکر شود. موضوع ملک که برای خرید، اجاره و رهن معامله شده است صراحتاً در قولنامه نوشته خواهد شد. اگر ملک به صورت آپارتمان، خانه ویلایی یا ویلا باشد، موضوع مهمی تلقی می‌شود؛ درنهایت، نوع ملک نیز از موارد با ارزش در قرارداد است.
  2. اطلاعات شناسایی: طرفین قرارداد که خریدار و فروشنده محسوب می‌شوند باید اطلاعات دقیق و شناسنامه‌ای را در قولنامه خرید ملک ذکر کنند. نوشتن صحیح اطلاعات در قرارداد یکی از مهم‌ترین وجه قولنامه در نظر گرفته می‌شود.
  3. مبلغ معامله: نوشتن مبلغ ملک و تعیین نحوه پرداخت آن باید به طور دقیق در قرارداد ذکر شود. این موضوع از مشکلات پس از خرید و فروش جلوگیری خواهد کرد. با انجام این کار صراحتاً ملک از فروشنده به خریدار انتقال پیدا کرده است.
  4. شروط قانون: قانون اسلامی برای عقد قرارداد ملک قوانین خاصی را در نظر دارد. این قوانین باید به صورت دسته‌بندی شده داخل قولنامه ذکر شود.
  5. امضا: اصلی‌ترین بخش قولنامه را امضا طرفین تشکیل می‌دهد. شاهدانی که در محل عقد قرارداد حضور دارند باید قولنامه را امضا کرده و از صحت نوشته‌های قرارداد اطمینان حاصل کنند. قولنامه باید توسط طرفین معامله و شاهدان حضور یافته در محل عقد قرارداد امضا شود.

بنابراین، موارد بالا نشان دهنده نوشتن یک قولنامه معتبر از نظر قانون و طرفین است. با رعایت این نکات می‌توانید نمونه کاملی از قولنامه خرید ملک را داشته باشید. بدون هیچ نگرانی و با خواندن صحیح قولنامه می‌توانید خرید ملک خود را انجام داده و معامله موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

 

نکاتی که در نوشتن خرید ملک باید رعایت شود

قولنامه خرید ملک | خرید ملک

قولنامه خرید ملک و تنظیم بندهای آن یک موضوع مهم برای معامله بزرگ تلقی می‌شود. کلاهبرداری‌هایی که در خرید و فروش ملک‌ها رخ می‌دهد ناشی از بی‌دقتی خریداران حین خواندن قرارداد است. در ادامه نکاتی که در نوشتن خرید ملک باید رعایت شود را بررسی می‌کنیم:

  • اگر برای پرداخت هزینه ملک به صورت چک می‌توانید از عهده آن بر آیید، باید این موضوع را در قرارداد ذکر کنید. در صورت برگشت چک فروشنده می‌تواند معامله را به صورت یک طرفه فسخ کند.
  • گواهی پایان کار برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های نوساز یکی از مهم‌ترین مدارک محسوب می‌شود. اگر ملکی از گواهی پایان کار برخوردار نبود، شاید عدم پرداخت عوارض شهرداری را در پی داشته باشد. این موضوع مشکل بزرگ و هزینه هنگفتی را برای خریدار در بر می‌گیرد. هنگامی که شخصی ملک نوساز را از فروشنده به صورت قانونی می‌خرد، باید بدون ریالی بدهی از خریدار دریافت کند.
  • کد پیگیری ملک از اصلی‌ترین مدارک ملک محسوب می‌شود. در صورت فقدان کد پیگیری فروشنده حق انتقال ملک را به خریدار ندارد.
  • انتقال سند باید در تاریخ مشخصی انجام شود. اگر فروشنده در ساعت و تاریخ مشخص شده حضور نداشت، می‌توانید با ارائه قولنامه و با نظر سردفتر گواهی عدم حضور فروشنده را بگیرید. خریدار می‌تواند با این گواهی اقدام به شکایت علیه فروشنده کند.
  • شاید ملکی را خریداری کنید که چندین صاحب داشته باشد. در این صورت باید همه صاحبان قولنامه را امضا کرده و از فروش آن راضی باشند. در غیر این صورت شما نمی‌توانید خانه را به صورت قانونی از آنها بخرید. در برخی از مواقع یک نفر از فروشنده‌ها به عنوان موکل از بقیه قولنامه خرید ملک را امضا می‌کند که در این صورت می‌توانید بدون دردسر ملک خود را بخرید.
  • متراژ ملک به طور کامل باید در قولنامه ذکر شده باشد. اگر ملک به صورت زمین خریداری می‌شود، متراژ زمین با توجه به متراژ جواز ساخت درج خواهد شد.
  • میزان ضرر و زیان طرفین در صورت فسخ قرارداد و قولنامه باید به طور دقیق و مشخص در قولنامه ذکر شود که معمولاً آن را ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به مبلغ کل ملک در نظر می‌گیرند.
  • همه جزئیات ملک شامل پارکینگ، انباری، اتاق‌ها و سایر امکانات باید به صورت کامل در قولنامه نوشته شود تا در صورت ادعای سایر ساکنین نسبت به انباری و پارکینگ بتوانید شکایت خود را به صورت قانونی ثبت کنید.

کلام پایانی

قولنامه خرید ملک باید به صورت دقیق و با آگاهی طرفین نوشته شود. قولنامه، نوعی قرارداد و توافقنامه بین طرفین معامله به شمار می‌رود. هنگامی که شخصی قصد دارد، ملک خود را به شخص دیگری بفروشد، با شرایط ویژه و قانونی باید در برگه‌ای به نام قولنامه ذکر شود. این شرایط جهت واگذاری ملک از فروشنده به خریدار است. اگر قولنامه به طور دقیق نوشته شود، جای نگرانی ندارد و از نظر قانونی دارای ارزش و اعتبار بالایی است. هنگامی که قرارداد نوشته می‌شود، حضور شخص سوم در جمع الزامی است. قولنامه در سه نسخه منتشر خواهد شد که این سه نسخه به صورت چاپی و کپی انجام می شود. نسخه اول برای فروشنده، نسخه دوم برای خریدار و نسخه سوم بهتر است در دست املاکی باشد تا فردی بدون ادعا برای طرفین در نظر گرفته شود.

نظرات :
ارسال نظر :