عسر و حرج زن در طلاق

  • 1403/01/21
عسر و حرج زن در طلاق

یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه طلاق و جدایی زن و شوهر در قانون کشور ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد، عسر و حرج زن در طلاق است. گاهی مواقع زن به دلیل مشکلات جدی که مرد برای او ایجاد کرده است توانایی ادامه زندگی را ندارد. در این مواقع قاضی و دادگاه اگر صلاح بداند بدون رضایت مرد حکم طلاق زن را صادر می‌کند. به دلیل حساسیت‌های ویژه این موضوع در حال حاضر در مواد ۱۱۳۳-۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی به طور کامل به موضوع عسر و حرج زن پرداخته شده است و قوانین مهمی که در این مورد برای درخواست طلاق زوجه مطرح می‌شود را بیان کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عسر و حرج زوجه بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

روشن میلان بهترین وکیل ارومیه در حوزه خانواده است برای مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری تماس بگیرید 09144330240

عسر و حرج یعنی چه؟

در قانون کشور ایران حق طلاق با مرد است و زن بدون اجازه او حق طلاق ندارد. با این حال قانون شرایطی را فراهم کرده است تا زن بدون اجازه مرد نیز بتواند طلاق بگیرد. گاهی مواقع مشکلات جدی برای زندگی زناشویی ایجاد می‌شود که با اثبات در دادگاه صالح، حق طلاق به زن داده می‌شود. از مهمترین دلایل عسر و حرج زن می‌توانیم به

  • ترک زندگی زناشویی توسط مرد به مدت ۶ تا ۹ ماه
  • اعتیاد زوج به مشروبات الکلی و عدم تمایل یا توانایی او به ترک
  • محکومیت زوج به حبس ۵ ساله یا بالاتر
  • ضرب و شتم زن یا هرگونه رفتار که عرفاً توسط زوجه قابل تحمل نباشد.
  • ابتلا شوهر به بیماری‌های صعب العلاج روحی و مشکلات غیر قابل درمان که زندگی مشترک را مختل کند.

البته به غیر از موارد ذکر شده شرایط دیگری نیز وجود دارد که در آنها دادگاه حق را به زن می‌دهد که بدون نیاز به حضور شوهر یا بدون اجازه او طلاق خود را بگیرد. برای مثال اختلاف سنی زیاده، عدم پرداخت نفقه مرد، عقیم بودن، سوء معاشرت و.... از برخی مهم‌ترین این شرایط هستند.

شیوه اثبات عسر و حرج زن

عسر و حرج زن در طلاق | عسر و حرج زن

برای اینکه اقدام به اثبات عسر و حرج زن کنید باید به نوع مشکلی که به وجود آمده است توجه نمایید. برای مثال در صورتی که شوهر شما مشکلات روحی یا انواع بیماری‌های صعب العلاج و اعتیاد را داشته باشد در این مواقع از طریق پزشک قانونی و انجام آزمایشات می‌توان آن را اثبات کرده و در نتیجه دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. در مواقع دیگر مانند ضرب و شتم یا ترک منزل توسط زوج به مدت طولانی، نیاز به شهادت شاهدان است.

 در این مواقع نیاز است تا شما تمامی شاهدانی که دارید را به دادگاه و نزد قاضی برده تا او پس از تحقیق و کسب اطلاعات لازم تشخیص دهد که آیا مشکل شما شامل عسر و حرج زن می‌شود یا خیر. علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر راه‌های اثبات عسر و حرج این است که معتاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر باشد، به طوری که زندگی با مشکل و اختلال روبرو شود.

 اگر شوهر حاضر به مراجعه به پزشک نباشد در این زمان این موارد منجر به اثبات عسر و حرج می‌گردد. موضوع مهمی که در مورد اثبات عسر و حرج زن باید در نظر داشته باشید این است که در هنگام اقدام، نمونه درخواستی به شعبه دادگاه خانواده شهر خود ارائه دهید. در حال حاضر نمونه‌های درخواست بر اساس مشکل شما متفاوت است و هنگام تنظیم، وکیل به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن را به صورت صحیح بنویسید.

 از موضوعاتی که در حوزه اثبات عسر و حرج باید توجه داشته باشید این است که در صورتی که شما دلایل عقلانی و شواهد کافی داشته باشید می‌توانید از این طریق برای دریافت حکم طلاق استفاده کنید. این راه شما را سریعتر به مسیر می‌رساند و کمک می‌کند تا طلاق بگیرید.

طلاق با عسر و حرج

عسر و حرج زن در طلاق | عسر و حرج زن

طلاق عسر و حرج زن یکی از انواع طلاق‌ها در کشور ایران است که به درخواست زن انجام شده و هنگامی زن می‌تواند برای آن اقدام کند که دچار سختی و مشقت زندگی شده باشد. این نوع طلاق از انواع طلاق بائن است و در آن امکان بازگشت مرد وجود ندارد. از موضوعات مهمی که در مورد طلاق با عسر و حرج باید در نظر داشته باشید این است که اولین موضوعی که زن باید توجه داشته باشد، اثبات به وجود آمدن مشکلات مختلف از طرف مرد برای او است. زن در این شرایط باید مدارک و شواهد مختلف را به دادگاه ارائه کند تا درخواست او پذیرفته شود.

 به طور کلی عسر و حرج در لغت به معنی سختی و ضرر غیر قابل تحمل است که گاهی مواقع برای زن ایجاد می‌شود و قانون از این عبارت به عنوان یکی از راه‌های مهم جهت طلاق استفاده می‌کند. به عبارتی می‌توانیم بگوییم اگر زن در زندگی مشترک با شوهرش در خطر روانی، روحی و جانی قرار بگیرد به صورتی که ادامه زندگی برای او ممکن نباشد، می‌تواند بدون رضایت شوهر و بدون حضور او طلاق بگیرد.

یکی دیگر از موارد مهم در حوزه عسر و حرج زن که باید بدانید این است که معمولاً این طلاق حدود ۸ ماه تا یک سال طول می‌کشد و سپس رای قطعی دادگاه مبنی بر طلاق زن صادر می‌شود. اگر در این مسیر با مشکل مواجه هستید یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید توصیه ما به شما مشورت با یک وکیل آنلاین یا حضوری باتجربه و ماهر در این زمینه است.

بذل مهریه در طلاق عسر و حرج

عسر و حرج زن در طلاق | عسر و حرج زن

یکی از مهمترین نگرانی‌هایی که ممکن است بسیاری از خانم‌ها با آن روبرو باشند این است که آیا در مبحث طلاق عسر و حرج نیاز به بخشش و بذل مهریه است یا خیر؟ در این مبحث باید بگوییم در صورتی که زن بتواند عسر و حرج را ثابت کند می‌تواند حقوق خود از جمله مهریه را نیز دریافت کرده و نیاز به بخشش آن نیست.

 بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند برای اینکه بدون حضور و اجازه شوهر طلاق بگیرند باید از همه حق و حقوق خود بگذرند که باید بگوییم این چنین نیست. در صورتی که خانم با ارائه مدارک و حضور شاهدان بتواند آن را ثابت کرده و مشخص کند که زندگی کردن او با شوهر تهدیدات جانی و روانی دارد می‌تواند بر اساس دارایی مرد و حکم قاضی همه حق و حقوق یا قسمت بیشتر آن را دریافت کند.

سخن پایانی

مبحث عسر و هرج زن یکی از مهم‌ترین مواردی است که امروزه در قانون مطرح می‌شود و هنگامی اهمیت خود را پیدا می‌کند که زندگی مشترک به حدی سخت و غیر قابل تحمل شود که زن دیگر توان ادامه دادن نداشته باشد. در این زمان می‌تواند بدون رضایت مرد و با ارائه شواهد و مدارک قانونی طلاق بگیرد. توجه داشته باشید برای اینکه این مرحله برای شما به خوبی و در کمترین زمان انجام شود نیاز به کمک گرفتن از وکلای با تجربه و متخصص دارید.

 به این منظور ما وکیل دادگستری آقای روشن قوردوئی میلان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ایشان به دلیل داشتن تجربه‌های کاری فراوان در حوزه وکالت، می‌تواند انواع پرونده‌های طلاق و مشکلات خانواده را حل کرده و در کمترین زمان به شما کمک می‌کند تا از طریق عسر و حرج بتوانید علاوه بر دریافت مهریه، طلاق خود را نیز بگیرید.

نظرات :
ارسال نظر :