اعاده حیثیت، شرایط و مراحل قانونی آن

  • 1401/12/09
اعاده حیثیت، شرایط و مراحل قانونی آن

است برای شما نیز پیش آمده باشد که ادعای دروغین شخصی سبب هتک حرمت و از بین رفتن آبروی شما شود. در چنین شرایطی مطابق با قانون می توانید از طرف مقابل شکایت کرده و علیه اعاده حیثیت کنید. با ما همراه باشید در ادامه می خواهیم شما را با اعاده حیثیت و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید آشنا کنیم.

 

اعاده حیثیت چیست؟

ادعای شرف که در اصطلاح حقوقی به آن اعاده حیثیت گفته می شود حقی است که به موجب قانون برای شخصی در نظر گرفته شده است که بتواند آبروی از دست رفته خود را دوباره کسب کند. به این صورت که اگر شخصی با شکایت از شما سبب ریختن آبرویتان شود و بعد ثابت شود که جرمی توسط شما رخ نداده است می توانید، علیه این شخص درخواست اعاده حیثت کنید. البته وجود برخی ارکان برای طرح این درخواست ضروری می باشد که به آن ها ارکان اعاده حیثیت گفته می شود :

  • هتک آبروی شخص
  • مشخص بودن شخصی که به او اتهام زده شده است
  • عدم اثبات اتهام وارد شده از نظر قانونی
  • نسبت دادن جرم به شخص دیگر و زدن تهام ناروا
  • آسیب به آبروی شخص از طریق سخنرانی، انتشار اوراق، درج در روزنامه و...

 

اعاده حیثیت بعد از تبرئه

پس از آن که بی گناهی شما ثابت شود، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. بنابراین پس از تبرئه می توانید جهت اعاده حیثیت، از طرف مقابل به تهمت افترا شکایت کنید.

 

اعاده حیثیت در شکایت واهی

در صورتی که شخصی با طرح شکایت واهی از شما سبب هتک حیثیت و بی آبرویتان شده است، می توانید در صورت وجود شرایط لازم از این شخص شکایت کنید. بنابراین اگر شما بی گناه هستید باید پس از اثبات بی گناهی خود در دادگاه مطابق با ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی از شخصی که به شما اتهام ناروا زده است شکایت کرده و شکایت افترای خود را به دادسرا تقدیم کنید. اگر وجود سوء نیت این شخص در دادگاه ثابت شود برای او کیفرخواست صادر خواهد شد.

 

اعاده حیثیت کیفری

اعاده حیثیت می تواند به دو صورت کیفری و یا حقوقی باشد. اعاده حیثیت حقوقی برای شخصی می باشد که در گذشته مرتکب جرمی شده و در مجازات آن جرم از یکی از حقوق اجتماعی خود محروم می شود. در چنین شرایطی فرد برای آن که آبروی از دست رفته خود را برگرداند درخواست اعاده حیثیت می کند.

اما اعاده حیثیت کیفری به این صورت است که اگر شخصی از طرف شخص دیگری مورد اتهام یک جرم قرار بگیرد و در دادگاه بی گناهی اش ثابت شود. این شخص می تواند درخواست اعاده حیثیت کیفری کند. اعاده حیثیت کیفری می تواند به صورت افترا، نشر اکاذیب و... مطرح شود.

 

اعاده حیثیت در محل کار

یکی دیگر از رایج ترین مواردی که افراد در آن به اعاده ی حیثیت می پردازند در محل کار می باشد. این مورد اغلب برای کارمندان اداراتی پیش می آید که در هنگام انجام وظیفه و خدمت دچار تخلفات انتظامی، انضباطی و اداری می شوند. برای چنین افرادی جهت تنبیه و مجازات، کاهش حقوق و یا تنزل موقعیت و رتبه در نظر می گیرند. برای این که افراد بتوانند این آثار را از بین ببرند می توانند از اعاده حیثیت اداری استفاده کنند.

 

اعاده حیثیت کلاه برداری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم در صورتی که شخصی به شخص دیگری جرمی نسبت دهد و نتواند آن را به اثبات برساند متهم می تواند بر علیه او شکایت کند. زیرا سبب هتک حرمت و ریختن آبروی او شده است. کلاهبرداری نیز یکی از جرایمی است که اگر شاکی نتواند آن را اثبات کند متهم می تواند بر علیه او درخواست اعاده حیثیت کیفری کلاهبرداری بکند. البته توجه داشته باشید که برای این شکایت باید ابتدا سوء نیت آن شخص را ثابت کرد.

در اینجا ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که مجازات اعاده حیثیت کلاهبرداری چیست؟

 به طورکلی مجازات اعاده حیثیت به نوع تهمت زدن و عمل بستگی دارد. یعنی اگر این تهمت به صورت گفتاری یا به صورت عملی باشد مجازات های جداگانه برای آن ها در نظر گرفته می شود. مجازات اعاده حیثیت کلاهبرداری نیز اگر به صورت لفظی باشد دارای ۷۴ ضربه شلاق و یا از یک ماه تا یکسال حبس می باشد. اما اگر این اتهام کلاهبرداری محدود به ادعای لفظ نباشد و شاکی برای متهم پرونده سازی کند، مجازات او از شش ماه تا سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود که این مجازات توسط قاضی تعیین می شود.

 

اعاده حیثیت تصرف عدوانی

پیش از آنکه به اعاده حیثیت تصرف عدوانی بپردازیم بهتر است با خود تصرف عدوانی آشنا شوید.

دعوای تصرف عدوانی هنگامی مطرح می ‌شود که متصرف سابق مبنی بر اینکه شخصی به زور و بدون رضایت و اجازه، مال غیرمنقول او را تصرف کرده باشد. این مال می تواند زمین، خانه و... باشد.

اما ادعای حیثیت تصرف عدوانی چه زمانی می تواند مطرح شود؟

برای مثال شخصی را در نظر بگیرید که در خانه ای سکونت داشته و پس از مدتی شخص دیگری ادعای تصرف غیرقانونی او را داشته باشد. در دادگاه شاکی دلیل کافی برای اثبات ادعای خود ندارد و با طرح این دعوا سبب از بین رفتن آبروی شخص مقابل شده است. در چنین شرایطی صاحب خانه می تواند علیه این شخص درخواست اعاده حیثیت تصرف عدوانی را مطرح کند.

 

نمونه شکایت اعاده حیثیت

در اینجا می خواهیم به شما یک نمونه شکواییه تهمت و افترا نسبت به طرح اتهام در دادسرا نشان دهیم:

 

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

باسلام

به استحضار می رساند فردی به هویت ...... با مراجعه به محل کار اینجانب واقع در آدرس ...... علاوه بر اینکه موجب مزاحمت برای بنده شده است، بلکه با استعمال الفاظ نامناسب اقدام به ایراد تهمت و افترا نسبت به بنده نموده است. مشتکی عنه آگاهانه و عالمانه مبادرت به ارائه دست نوشته عادی به سازمان محل کار بند نموده و صراحتاً امری را نسبت به اینجانب نسبت داده است که مطابق قانون جرم محسوب می شود.

از آنجا که مشتکی عنه با اقدامات آگاهانه خود سبب مزاحمت و سلب امنیت شغلی و روانی بنده گردیده است، مستند به ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی شروع به تحقیق، تعقییب و رسیدگی به جرم فوق الذکر مستدعی می باشد.

 

نمونه رای دادگاه اعاده حیثیت

اتهام : توهین مزاحمت و افترا

در خصوص تقاضای اجرای احکام کیفری...... مبنی بر اعمال ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری در مورد محکوم علیها خانم...... که بر اساس دادنامه شماره...... صادره از این دادگاه که به موجب آن نام برده از جهت ایراد افترا به تحمل سی ضربه شلاق تعزیری محکوم گردیده و با ارائه گواهی پزشکی قانونی درخواست تبدیل مجازات مناسب نموده، دادگاه با التفات به نامه شماره...... مورخ...... پزشکی قانونی که حکایت از بیماری و افسردگی داشته و اجرای شلاق موجب عود علائم بیماری می گردد، لذا با استناد به ماده مرقوم مجازات ضربه شلاق بی را به جزای نقدی مبلغ...... تبدیل می نماید.

 

کلام آخر

با توجه به آنچه که در این مطلب گفته شد، شخص آسیب دیده می تواند بلافاصله از افترا زننده شکایت کند. اما بهتر است برای آن که روند رسیدگی به این شکایت به صورت اصولی و سریع پیش رود از یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید. زیرا تنظیم دادخواست اعاده حیثیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بهتر از این کار توسط افرادی که آگاهی لازم را ندارند صورت نگیرد. بنابراین اگر در این زمینه نیاز به دریافت راهنمایی و مشاوره داشتید همین حالا می توانید با ما تماس بگیرید.

 

نظرات :
ارسال نظر :