وکیل تسخیری و شرایط گرفتن آن

  • 1401/12/15
وکیل تسخیری و شرایط گرفتن آن

در هر جامعه مدنی تمام شهروندان حق داشتن وکیل را دارند و نباید هیچکس به دلیل عدم توانایی مالی از داشتن وکیل محروم باشد. به همین دلیل در اصل ۳۵ قانون اساسی کشور ما نیز به این موضوع اشاره شده است. مطابق با این اصل در تمام دعاوی طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و در صورتی که توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. در چنین شرایطی دادگاه برای رسیدگی به پرونده این اشخاص برای آن ها وکیل تسخیری انتخاب می کند. با ما همراه باشید تا در این مطلب شما را با وکیل تسخیری و شرایط گرفتن آن آشنا کنیم. 

وکیل میلان، وکیل تسخیری نیستند ولی میتوانند با مشاوره حقوقی به شما کمک کنند تا مسیر درست را در پرونده حقوقی خود طی کنید. وکیل میلان، وکیل پایه یک دادگستری سلماس و ارومیه هستند.

 

وکیل تسخیری

 

وکیل تسخیری چیست ؟

اغلب افراد جامعه با قوانین جاری کشور به ویژه در دعاوی کیفری آشنا نیستند. به همین دلیل باید برای احقاق حقوق خود از همراهی یک وکیل بهره مند شوند و در صورت عدم تمکن مالی از دادگاه تقاضای وکیل رایگان کنند. این وکیل که مخصوص دعاوی کیفری می باشد برای ایجاد شرایط مساوی بین طرفین دعوا و دفاع از حقوق آن ها انتخاب می شود. حتی در برخی از جرایم اگر خود فرد اقدام به درخواست وکیل نکرده باشد، دادگاه موظف به تعیین وکیل برای آن متهم یا بزه دیده می باشد.

البته توجه داشته باشید که در کنار وکیل تسخیری مفهوم دیگری به نام وکیل معاضدتی نیز داریم. در صورتی که پرونده مربوط به مسائل حقوقی باشد افراد کم‌ بضاعت باید از وکیل معاضدتی استفاده کنند. اما در مسائل کیفری به آن ها وکیل تسخیری داده می شود. همچنین افراد کم بضاعتی که نیاز به وکیل معاضدتی دارند باید به کانون وکلا مراجعه کنند. در صورتی که در پرونده های کیفری نیازی به مراجعه به کانون وکلا نیست بلکه خود دادگاه یک وکیل تسخیری در اختیار شخص قرار می دهد.

 

وکیل تسخیری رایگان

برخی از افراد بر این باورند که وکیل تسخیری و معاضدتی که از طرف دادگاه یا کانون وکلا در اختیار آن ها قرار می گیرد و حق الوکاله ای دریافت نمی کند تمام تلاش خود را برای دفاع از موکل خود انجام نمی ‌دهد. در صورتی که این یک باور اشتباه است زیرا تمام این وکلا وکیل پایه یک دادگستری بوده و دانش و آگاهی کافی در تمامی زمینه ها دارند. همچنین با احساس مسئولیت به پیگیری پرونده هایی که با آن ها سپرده می ‌شود می پردازند. بنابراین در جرایم سنگینی چون قتل، آدم ربایی و... که متهم توان مالی برای دریافت وکیل را ندارد می تواند با خیالی آسوده از وکیل تسخیری رایگان استفاده کند تا از حقوق او به درستی دفاع شود.

 

شرایط گرفتن وکیل تسخیری

تمام افراد نمی توانند از وکیل رایگان بهره مند شوند و تنها در صورت وجود برخی شرایط امکان استفاده از وکیل رایگان وجود دارد. در ادامه به بررسی شرایط گرفتن وکیل تسخیری پرداخته ایم :

  1. متهم به دلیل عدم تمکن مالی قادر به اخذ وکیل برای خود نباشد. در چنین شرایطی باید تا اولین پایان جلسه رسیدگی از دادگاه درخواست وکیل تسخیری کند. پس از انجام بررسی‌ های لازم دادگاه برای این شخص وکیل رایگان تعیین خواهد کرد.
  2. در برخی موارد و جرایم نیز اگر متهم وکیل نداشته باشد و حتی درخواست اخذ وکیل نیز ننماید، دادگاه بدون درخواست او اقدام به نصب وکیل رایگان می کند.
  3. در جرایمی که مجازات آن ها سلب حیات و یا حبس ابد باشد و متهم نتواند در مرحله تحقیقات مقدماتی برای خود وکیل بگیرد.
  4. هنگامی که مرتکب جرم پیش از صدور حکم قطعی به جنون مبتلا شود و فرد مجنون در صورت داشتن هوشیاری نیز نتواند خود رفع اتهام کند. به ولی یا قیم او ابلاغ می ‌شود تا در مدت زمان ۵ روز برای او وکیل گرفته و معرفی کند. در صورتی که در این مدت زمان وکیلی معرفی نشود مطابق با قانون برای وی وکیل تسخیری تعیین می شود.
  5. برای اطفال و نوجوانان در جرایمی که رسیدگی به آن ها در صلاحیت دادگاه کیفری یک است. در جرایمی که مستلزم پرداخت دیه و ارش بیش از خمس دیه کامل باشد یا جرایم تعزیری درجه شش و بالاتر اگر سرپرست یا ولی قانونی متهم برای او وکیل انتخاب نکند، در مراجع قضایی برای این طفل یا نوجوان وکیل تعیین می شود.

 

آیا فقط متهم می تواند وکیل تسخیری بگیرد؟ 

در پاسخ به این سوال می توان گفت خیر، امکان استفاده از وکیل رایگان برای شاکی نیز وجود دارد و اگر دادگاه وجود وکیل برای بزه‌ دیده را نیز ضروری بداند و از طرفی بزه دیده تمکن مالی برای اخذ وکیل نداشته باشد، ‌وکیل تسخیری در اختیار او قرار می دهد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که برای متهم در برخی موارد خاص حتی اگر خودش درخواست وکیل نکرده باشد نیز وکیل تسخیری تعیین می شود. اما چنین الزامی برای شاکی یا بزه دیده وجود ندارد. بنابراین اگر شاکی هستید و تمکن مالی لازم برای پرداخت حق الوکاله ندارید، می توانید از دادگاه تقاضای وکیل رایگان کنید.

 

وکیل تسخیری برای مهریه

همانطور که در بخش قبلی نیز گفتیم وکیل تسخیری تنها برای دعاوی کیفری می باشد. در دعاوی حقوقی اگر شخص تمکن مالی نداشته باشد به جای وکیل تسخیری، وکیل معاضدتی در اختیار او قرار می گیرد. درست است که این دو نوع وکیل در اختیار افراد کم بضاعت به صورت رایگان قرار داده می شوند، اما تفاوت هایی با یک دیگر به ویژه در حق الوکاله دارند. بنابراین دعاوی چون طلاق و یا مهریه باید درخواست وکیل معاضدتی کرد. حق الزحمه این وکلا در دو حالت مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. پرونده به ضرر موکل پایان یابد.
  2. پرونده به نفع موکل پایان یابد.

در حالت اول برای وکیل هیچ حق الوکاله ای تعلق نمی گیرد. اما اگر وکیل در پرونده موفق شده و آن را به نفع موکل به پایان برساند، موکل موظف به پرداخت حق الزحمه وکیل خواهد بود. بنابراین وکیل معاضدتی برای مهریه نمی تواند در ابتدای کار تقاضای حق الوکاله داشته باشد. زیرا زمانی استحقاق دریافت حق الزحمه خود را دارد که دعوی به نفع موکل او به پایان رسیده باشد.

 

حق الوکاله وکیل تسخیری

یکی از رایج ترین سوالاتی که در رابطه با وکالت تسخیری پرسیده می شود، هزینه یا میزان حق الوکاله ای است که وکیل تسخیری دریافت می کند. توجه داشته باشید که شخصی که اقدام به دریافت وکیل رایگان تسخیری کرده است هیچ تکلیفی در خصوص پرداخت هزینه ندارد. این هزینه توسط دادگاه تعیین شده و از محل اعتبارات قوه قضاییه پرداخت می شود. بنابراین اگر اقدام به دریافت وکیل تسخیری کرده اید در رابطه با هزینه های آن هیچ نگرانی نداشته باشید.

 

وکیل تسخیری برای مهریه

نظرات :
  • محسن افشار
    1402/08/15

    عالي از اين بهتر نميشه چون نه حق شخص شاكي ونه شخص متهم اجهاف خواهد شد

ارسال نظر :