شرایط برای ضامن شدن

  • 1403/01/21
شرایط برای ضامن شدن

شرایط برای ضامن شدن، پیچیده و با هدف بزرگی است. ضامن به شخصی گفته می‌شود که تعهدی در برابر انجام یا عدم انجام آن کار داشته باشد؛ حتی، ضامن می‌تواند یک مبلغ معینی را تحت عنوان جبران خسارت بپردازد. امروزه دادگاه و امور کیفری با قوانین خاص و چارچوب معینی پیش می‌رود. این قوانین، به جامعه نظم مشخصی داده است. ضامن شدن در دادگاه با شرایط خاص و از پیش تعیین شده‌ای در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم، شرایط برای ضامن شدن را مورد بررسی قرار دهیم. شرایط ضامن با توجه به نوع پرونده مشخص می‌گردد و هر پرونده شرایط متفاوتی را شامل می‌شود. حداقل یکبار در زندگی پیش آمده است که ضامن شخصی بشوید. این انتخاب باید آگاهانه و مصمم اتفاق بیفتد تا پشیمانی نداشته باشد.

روشن میلان بهترین وکیل ارومیه در حوزه کیفری است برای مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری تماس بگیرید 09144330240

 

چه شرایطی برای ضامن شدن در دادگاه لازم است؟

شرایط برای ضامن شدن، با توجه به سطح قضایی، قوانین و نوع پرونده مشخص می‌گردد. دادگاه صلاحیت ضامن شدن را به کسی می‌دهد که شرایط ویژه و مورد نظر دادگاه را داشته باشد. اینگونه مورد اطمینان دستگاه قضایی قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از شرایط عمده برای ضامن شدن در دادگاه را بررسی می‌کنیم:

  • حقیقی باشد: افراد حقیقی، منظور یک شخص است که شرایط ضامن شدن را دارد. شرکت‌های متفاوت که تحت عنوان افراد حقوقی شناخته می‌شوند، صلاحیت ضامن شدن در دادگاه را ندارند.
  • عدم سوء پیشینه: سابقه جزایی اعم از دزدی، قتل، رشوه خواری و … مورد قبول دادگاه نیست و نباید هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشند. وجود کوچک‌ترین جرائم عدم صلاحیت برای ضامن شدن را نشان می‌دهد.
  • سکونت ثابت: سکونت ثابت در یک محیط جغرافیایی، یکی از شرایط مهم برای ضامن شدن تلقی می‌شود. این چارچوب و موقعیت مکانی را دادگاه تعیین می کند.
  • شغل ثابت: شغل ثابت و درآمد کافی اعتماد قاضی و دادگاه را جلب خواهد کرد. شغلی که بتوان روی آن برای ضامن شدن حساب باز کرد، مورد قبول دادگاه خواهد بود. درآمد کافی که از این شغل حاصل می‌شود، باید برای پرداخت مبلغ ضمانت‌نامه کفایت کند.
  • سن قانونی: یکی از اصلی‌ترین مواردی که برای ضامن شدن ارجحیت دارد، رسیدن به سن قانونی است. فردی که بالغ، عاقل و حق تصرف اموال خود را داشته باشد، شرایط برای ضامن شدن را دارد.

 

ضامن برای ضمانت در دادگاه چه مدارکی باید داشته باشد؟

ضامن شدن | شرایط ضامن شدن | شرایط برای ضامن شدن

شرایط برای ضامن، از اهمیت بالایی برخوردار است که باید تحت امر این شرایط برای ضامن شدن اقدام کنید. همانطور که می‌دانید، شرایط ضامن شدن نیازمند ارائه مدارک موثق و مهمی است. مدارک جهت ضامن شدن در دادگاه عبارتند از:

  • فیش حقوقی: یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین مدرکی که می‌تواند برای شخص کفایت کند، فیش حقوقی است. با فیش حقوقی می‌توان شرایط شغل، درآمد کافی، ثباتی شغلی و … را بررسی کرد. کسی که فیش حقوقی به دادگاه ارائه کند به معنای دارا بودن یک شغل مطمئن است. این فیش حقوقی برای کسانی که جبران خسارت می‌نمایند، حائز اهمیت است. ضامن باید با در دست داشتن فیش حقوقی برای ضمانت اقدام کند. کسانی که کارمند باشند فیش حقوقی دریافت می‌کنند. افراد با شغل آراد فیش حقوقی ندارند.
  • جواز کسب: جواز کسب به همه کسبه‌ها داده نمی‌شود و باید صلاحیت دریافت آن را داشته باشید. جواز کسب را به شخصی می‌دهند که یک باب مغازه با مساحت مناسب و از امکانات راه‌اندازی یک کسب‌وکار برخوردار باشد. این شخص به سن قانونی رسیده و محل ثابتی خواهد داشت. این شرایط مورد قبول دادگاه واقع می‌شود. در نتیجه جواز کسب نیز مانند فیش حقوقی اعتبار بالایی دارد. شرایط برای ضامن شدن، به صورت محکم و استوار پایه‌ریزی شده است تا هیچ گونه مشکلی از قبیل عدم صلاحیت ضامن وجود نداشته باشد. کسی از جواز کسب برای ضمانت استفاده می‌کند، تا زمانی که این وثیقه آزاد نشده باشد، حق انتقال ندارد. به عبارتی دیگر خرید و فروش این ملک تا زمانی که در اختیار دادگاه باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

شرایط برای ضامن شدن به چه معناست؟

ضامن شدن | شرایط ضامن شدن | شرایط برای ضامن شدن

شرایط برای ضامن شدن، باید به گونه‌ای باشد که با قوانین دادگاه مطابقت کند. این قوانین را دادگاه تعین خواهد کرد. کسی که در قبال عقب ماندن قرض و دین مسئولیت می‌پذیرد را ضامن می‌گویند. این ضامن باید بتواند دین و قرض کسی که ضامن آن شده است را بپردازد. صلاحیت ضامن شدن در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید می‌توانید به عنوان ضامن در جلسات دادگاه حضور یابید. ضامن برای امور مختلفی حضور می‌یابد که عبارتند از اعطای وام، قرارداد مشاغل مختلف، بانک‌ها و … . حتی ضامن برای ادای قرض نیست حتی برای رفتار و اعمال شخصی می‌توانید ضامن شوید. ضامنی که در دادگاه‌ها مد نظر است، ضامن کیفی و حقوقی است. کسی که به عنوان ضامن در دادگاه معرفی می‌شود باید با میل قلبی در دادگاه حضور یابد. اگر کسی را به زور و اجبار تحت عنوان ضامن معرفی کنید، چه مادی وچه معنوی باطل خواهد شد و رضایت قلبی در کار نیست. ضامن شدن علاوه بر بازگشایی گره اطرافیان، دعای خیری بدرقه راهتان خواهد شد و اگر در مسیر درست قدم نهادید، پاداش آن را خواهید دید.

 

نکات مهم و حقوقی درباره ضمانت

ضامن شدن | شرایط ضامن شدن | شرایط برای ضامن شدن

شرایط برای ضامن شدن، به طور سخت‌گیرانه‌ای قابل اجرا است. کسانی که به عنوان ضامن در نظر گرفته می‌شوند، باید بدانند، مسئولیت سنگینی را متقبل خواهند شد. قبل از آنکه برای ضمانت اقدامی داشته باشید، بهتر است نکات حقوقی آن را در نظر بگیرید.

نکات مهم و حقوقی درباره ضمانت عبارتند از:

  • میزان دین: کسی که به عنوان ضامن قبول مسئولیت می‌کند، باید از نوع تعهد و میزان دینی ضمانت مطلع شود. این موضوع صراحتا به شما در روند ضامن شدن کمک می‌کند.
  • اعتبار سنجی: قبل از پذیرش ضمانت باید از اهلیت ضامن اطمینان کامل حاصل شود. اعتبار سنجی که توسط بانک انجام می‌شود مشخص خواهد شد که آیا این فرد می‌تواند به عنوان ضامن معرفی شود یا خیر؟
  • ادای دین و ضامن: ضامن باید با بدهکار اصلی اتمام حجت کند که در صورت پرداخت دین به ضامن مراجعه کرده و از شرایط آن بهره‌مند شود در غیر این صورت حق مراجعه به وی را نخواهد داشت. همانطور که می‌دانید، شرایط برای ضامن شدن، پیچیده به نظر می‌رسد؛ اما با وجود همه شرایط به راحتی می‌توانید ضمانت شخصی را قبول کنید.

فوت ضامن

شرایط برای ضامن شدن بر افراد زنده حاکم است. اگر کسی به عنوان ضامن در دادگاه حضور یافته و عقد قرارداد کند این حق ضامن بر گردن وی خواهد بود. حق مسئولیتی که در قبال شخصی دارید، حتی در صورت فوت ضامن هیچ تغییری نمی‌کند. ضامنی که فوت کرده باشد، ترکه آن محاسبه می‌شود. سند خانه یا جواز کسب وی در گرو همین ضمانت است. در ابتدا باید ترکه در وقف بانک یا اداره مرتبط گردد و سپس به وارث خواهد رسید. به عبارتی دیگر، اگر ملکی به ضمانت در گرو باشد و ضامن فوت کند، وارث نمی‌توانند ادعایی از جانب آن سند و ملک داشته باشند تا تکلیف ضمانت مشخص گردد. بانک یا هر ارگان دیگری باید به اندازه طلب خود از ترکه بردارد و سپس باقی مانده را برای وارث بر جای بگذارد. طلبکار در ابتدا به سراغ بدهکار می‌رود. در صورت قبول دین و ادای قرض هیچ ادعایی برای ضامن نخواهند داشت در غیر این صورت باید به سراغ ضامن بروند. ترکه مختص به خانه نیست و همه اموال متوفی در نظر گرفته می‌شود. در برخی مواقع که چندین طلبکار وجود داشته باشد، هر کدام به اندازه معینی می توانند از ترکه متوفی برداند و مابقی دین چاره ای جز بخشش نیست. در نهایت اگر ترکه‌ای باقی ماند به وراث می‌رسد و آن هم با توجه به قوانین وراثت تقسیم می‌شود.

کلام پایانی

شرایط برای ضامن شدن را در این مقاله برای شما به طور کامل مطرح کردیم. باید در نظر داشته باشید، در صورت عدم پرداخت دین، کسی که امروز شما به عنوان ضامن آن شخص شده اید، شما باید ادای دین او را به دوش بکشید. در نتیجه حقوق ضامن و شرایط پرداخت دین را به طور کامل بررسی کنید و تصمیم درست را بگیرید. بهتر است از ملکی که زحمت زیادی برای خرید آن کشیده‌اید، مایه نگذارید. شاید آن شخص نتواند از پس قرض و دین خود برآید و شما باید قرض او را بدهید. این پرداخت دین از همان خانه زحمت کشیده شما خواهد بود که از دست خواهید داد. آقای روشن قوردوئی میلان وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره و راهنمایی مسیر دادگاهی در زمینه‌های مختلفی نظیر کیفری، حقوقی، دیوان عدالت اداری، خانواده، تعزیرات، املاک و… را با کمال میل انجام می دهند.

اگر شما برای ضامن شدن به راهنمایی فردی متخصص و ماهر نیازمندید، جناب آقای روشن قوردوئی میلان را معرفی می‌کنیم. ایشان فردی با تجربه و سابقه درخشان در انواع پرونده‌های موفق می‌تواند مسیر هموار و روشن را به شما نشان دهد تا اشتباهات جبران ناپذیر گریبانگیر شما نشود.

نظرات :
ارسال نظر :